Royal Baroque Ensemble i śpiew Anny Radziejewskiej [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2021 09:30
W kolejnym koncercie w ramach Festiwalu Muzyki Barokowej, w całości poświęconego twórczości Antonia Vivaldiego, wystąpiła mezzosopranistka Anna Radziejewska z towarzyszeniem zespołu Royal Baroque Ensemble. Transmisja obyła się w niedzielny wieczór (20 czerwca) w Programie 2 Polskiego Radia, a także w formie wideo w mediach społecznościowych i na stronie internetowej stacji. Przeżyjmy to jeszcze raz! 

ZOBACZ WIDEO Z KONCERTU:

Źródło: serwis YouTube.com / oficjalny kanał Dwójki Polskiego Radia 


Zamek Królewski w Warszawie FREE 1200.jpg
Festiwal Muzyki Barokowej. Cztery oblicza Vivaldiego na Zamku Królewskim

Program:

Il Giustino RV 717  Sinfonia

Il Giustino RV 717 – aria Vedro con mio diletto

Koncert fletowy Il Gardellino D-dur RV 428

Allegro, Largo – Cantabile, Allegro

Koncert na 2 lutnie G-dur RV 532

Allegro, Andante, Allegro

Griselda RV 718 – aria Vede orgogliosa l’onda

Przerwa

Olimpiada RV 725 – Sinfonia

Juditha Triumphans RV 644 – aria Veni, me sequere fida

Koncert na wiolonczelę c-moll RV 401

Allegro non molto, Adagio, Allegro non molto

Koncert skrzypcowy a-moll op. 4 nr 4 RV 357 z cyklu La Stravaganza

Allegro, Grave, Allegro

Juditha Triumphans RV 644 – aria Armatae face et anguibus

Wykonanie:

Anna Radziejewska – mezzosopran

Royal Baroque Ensemble:

Karolina Zych – flet traverso

Grzegorz Lalek, Alicja Sierpińska, Kamila Guz – skrzypce barokowe

Marcin Stefaniuk – altówka barokowa

Jakub Kościukiewicz, Bernadetta Wieczerzyńska – wiolonczele barokowe

Anna Bator – kontrabas barokowy

Klaudyna Żołnierek, Witold Wilgos – chitarrone, gitara, lutnia

Lilianna Stawarz – klawesyn, kierownictwo artystyczne

Transmisja z Zamku Królewskiego

Festiwal odbywa się pod patronatem Programu 2 Polskiego Radia >>>>

***

Główne motywy koncertów skrzypcowych z cyklu Cztery pory roku zna każdy. Należą do ścisłego kanonu standardów muzyki klasycznej. Nie wszyscy jednak wiedzą, że te urzekające melodie są zaledwie kroplą w morzu, jeśli chodzi o dorobek Antonia Vivaldiego, największego z włoskich przedstawicieli muzycznego baroku. Był on twórcą niezwykle płodnym, a liczba samych tylko skomponowanych koncertów oscyluje wokół pięciuset. Do tego dochodzą liczne sonaty, suity i opery. Choć znaczna część tej niebagatelnej spuścizny zaginęła, wiele spośród zachowanych utworów Vivaldiego stale przewija się w repertuarze filharmonii i oper na całym świecie.

Antonio Lucio Vivaldi, do którego z powodu rudych włosów przylgnął przydomek Il Prete Rosso (Rudy Ksiądz), urodził się w 1678 roku w Wenecji jako syn skrzypka z orkiestry bazyliki św. Marka. Wprawdzie jako jedyny z dziewięciorga rodzeństwa przyjął święcenia kapłańskie, jednak to muzyka, poznawana dzięki ojcu, stać się miała jego prawdziwym powołaniem. Był dla włoskiego baroku tym, kim Jan Sebastian Bach dla baroku niemieckiego. Genialny Niemiec nigdy zresztą nie odżegnywał się od inspiracji utworami Vivaldiego i wiele z jego utworów osobiście transkrybował na instrumenty klawiszowe.

Los nie rozpieszczał Rudego Księdza. Przez całe życie borykał się z wątłym zdrowiem, a po stosunkowo krótkim okresie dobrej passy czekała go gorycz utraty popularności i łask możnych mecenasów. Zmarł w biedzie, a jego twórczość popadła w zapomnienie, i to na bardzo długo, bo aż do lat dwudziestych XX w.. Wtedy to bowiem odnaleziono i poddano pogłębionym studiom dużą część rękopisów kompozytora.

Źródło: www.zamek-krolewski.pl

***

Do słuchania i oglądania koncertu zapraszaliśmy w niedzielę (20.06) od godz. 19.00. Transmisja odbywała się na antenie PR2, stronie dwojka.polskieradio.pl oraz na Facebooku Dwójki i kanale YouTube Dwójki. Audycję prowadziła Joanna Grotkowska.

Czytaj także

Concerto Köln. Zdeklarowani muzyczni demokraci

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2021 18:56
- To istota tożsamości naszego zespołu. Nie tylko decyzje natury organizacyjnej czy finansowej podejmowane są wspólnie. Chodzi też o rozstrzygnięcia muzyczne i mam nadzieję, że to słychać na estradzie. To specyficzne, demokratyczne brzmienie. Głęboko w to wierzymy - mówił w Dwójce Alexander Scherf, wiolonczelista i kierownik artystyczny Concerto Köln.
rozwiń zwiń