X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Nowa aplikacja

Wszystko w jednym miejscu
x

Nowa aplikacja

x

Co muzyka ma wspólnego z sumo? Spotkanie z Makoto Nomurą

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2020 07:00
- Sumo jest niezwykle muzycznym zajęciem. To nie tylko sport i rozrywka, to także zwyczaj okraszony religijną ceremonialnością - opowiadał japoński kompozytor Makoto Nomura w Programie 2 Polskiego Radia.
Audio
  • Co muzyka ma wspólnego z sumo? Spotkanie z Makoto Nomurą (Nokturn/Dwójka)
  • Makoto Nomura o tym, co łączy muzykę i walki sumo (Nokturn/Dwójka)
Zdjęcie ilustrcyjne
Zdjęcie ilustrcyjneFoto: shutterstock/patrimonio designs ltd

IMG_20200120_192302_030.jpg
Asuna Arashi: ważne są dla mnie fizyczne właściwości dźwięku

Makoto Nomura w 2008 roku, wraz z dwoma innymi kompozytorami, postanowił założyć kolektyw kompozytorski, który został nazwany Japan Association of Composers for Sumo Hearing Arts (JACSHA). - Wszyscy troje jesteśmy fanami sumo i często chodzimy oglądać walki, ponieważ cała muzyczna i brzmieniowa otoczka zapasów jest niezwykle piękna. Każdy ma tam swoją rolę, np. yobidashi to osoba wywołująca zapaśników do walki. Śpiewa coś w rodzaju arii. Natomiast gyoji to sędzia, który wykonuje pewien wariant recytatywu. Można zatem powiedzieć, że sumo jest rodzajem opery - opowiadał kompozytor.

Ostatnio Makoto Nomura wraz z Tomoko Momijamą i Sachio Tsurumi (członkami grupy JACSHA) zaczęli wchodzić głębiej w środowisko sumo. Jak wyznał gość "Nokturnu", nauczyło ich to nie tylko podstawowych technik walki, ale również pozwoliło odkryć muzyczną stronę zjawiska. Dowiedzieli się m.in. jak śpiewać i wybijać rytm sumo.

Zobacz też: Niezwykła muzyka z filmów anime>>>

- Wedle tradycji walki sumo zapowiadane były poprzez dźwięki porannych bębnów, czyli asadaiko lub ichiban daiko. Umieszczane były na wysokich podestach, tak aby dźwięk poniósł się jak najdalej. W dzisiejszych czasach o walkach sumo dowiadujemy się z mediów, ale 200-300 lat temu takim medium były bębny. Właściwie każde wydarzenie miało swój specyficzny motyw rytmiczny wybijany na bębnach, dlatego te rytmy musiały być wyjątkowe i dość skomplikowane – także po to, by nikt nie mógł ich podrobić. Taki rytm ma sumo: sekretny, znany tylko wybranym. Przekazywany jest z pokolenia na pokolenie, a my mieliśmy okazję się go nauczyć i zostaliśmy pierwszymi osobami spoza świata sumo, które poznały tę tajemną sztukę - opowiadał kompozytor.

Jak wyjaśnił gość audycji, w Japonii bardzo często zdarzają się trzęsienia ziemi, w związku z tym ceremonia sumo miała na celu przede wszystkim uspokojenie niepokornych duchów, mieszkających pod ziemią. Wierzono bowiem, że można je stłumić poprzez silne tupanie. - Dlatego właśnie w ceremonii brali udział postawni i grubi mężczyźni - wyjaśnił Makoto Nomura.

Zobacz też: Muzyka z filmów słynnego Studia Ghibli>>>

Makoto Nomura opowiedział również m.in. o "Koncercie na wyburzenie budynku", o najbardziej japońskim z niejapońskich instrumentów, czyli melodyce, o eksperymentach z gamelanem oraz o swoim mentorze Mikio Tojimie – zmarłym w weekend współzałożycielu legendarnego zespołu muzyki improwizowanej Group Ongaku (w którym występował m.in. Takehisa Kosugi).

Japoński artysta od lat angażuje się w liczne przedsięwzięcia, docierając do najróżniejszych społeczności i osób bez wykształcenia muzycznego – do dzieci, osób starszych, czy choćby ofiar przemocy domowej. Organizując happeningi, improwizując i realizując unikalne formy wspólnego tworzenia muzyki, przekracza bariery i pokazuje, że muzyka jest jedną z najskuteczniejszych form komunikacji.


Krzysztof Dziuba i Makoto Nomura Krzysztof Dziuba i Makoto Nomura

***

Tytuł audycji: Nokturn

Prowadził: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 18.02.2020

Godzina emisji: 23.00

am

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Ambient, drony i muzyczne lo-fi wg Asuny Arashiego

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2020 23:00
Gościem "Nokturnu" był Asuna Arashi – japoński performer muzyczny, twórca dźwiękowych instalacji zakochany w długich, przeszywających dronach, ale też w niedoskonałości zabawkowych instrumentów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Niezwykła muzyka z filmów anime

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2020 14:13
W poprzedniej "Muzyce w Kadrze" słuchaliśmy muzyki ze słynnego Studia Ghibli. Ale świat anime to nie tylko Totoro, Księżniczka Mononoke, czy kolejne dzieła Hayao Miyazakiego. To wiele innych wspaniałych animacji ze świetną muzyką, co udowodniliśmy w najnowszym wydaniu audycji.
rozwiń zwiń