X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Najlepszy "Cyrulik sewilski" pochodzi z Neapolu

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2018 10:00
Sędziowie "Płytowego Trybunału Dwójki” tym razem oceniali wykonania słynnej opery Gioacchina Rossiniego.
Audio
  • Najlepszy "Cyrulik sewilski" pochodzi z Neapolu (Płytowy Trybunał Dwójki)
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: martineci999/pixabay.com

Jury w składzie prof. Ewa Łętowska, Dorota Kozińska i Piotr Kamiński wskazało najlepsze wykonanie "Cyrulika sewilskiego" Rossiniego:

Ugo Benelli – tenor (Hrabia Almaviva), Fernando Corena – bas (Bartolo), Teresa Berganza – mezzosopran (Rozyna), Manuel Ausensi – baryton (Figaro), Nikołaj Gjaurow – bas (Don Basilio), Orchestra e Coro Rossini di Napoli, dyr. Silvio Varviso (nagranie: Neapol 1964, LP Decca 1965/CD Decca 2015)

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:

    • Victoria de los Angeles – sopran (Rozyna), Luigi Alva – tenor (Hrabia Almaviva), Sesto Bruscantini – baryton (Figaro), Carlo Cava – bas (Basilio), Ian Wallace – bas (Bartolo), Glyndebourne Festival Chorus, Royal Philharmonic Orchestra, dyr. Vittorio Gui (nagranie: wrzesień 1962, Studio nr 1 przy Abbey Road, Londyn; LP EMI 1963/CD EMI 1994)
    • Luigi Alva – tenor (Hrabia Almaviva), Enzo Dara – bas (Bartolo), Teresa Berganza – mezzosopran (Rozyna), Hermann Prey – baryton (Figaro), Paolo Montarsolo – bas (Basilio), The Ambrosian Opera Chorus, London Symphony Orchestra, dyr. Claudio Abbado (nagranie: Londyn 1971; LP DG 1972/CD DG “Originals” 1998)
mozart1200.jpg
"Wesela Figara" najlepsze pod batutą Ericha Kleibera

  • Thomas Allen – baryton (Figaro), Agnes Baltsa – mezzosopran (Rozyna), Francisco Araiza – tenor (Hrabia Almaviva), Domenico Trimarchi – baryton (Bartolo), Robert Lloyd – bas (Basilio), Ambrosian Opera Chorus, Academy of St. Martin-in-the-Fields, dyr. Neville Marriner (nagranie: Londyn 1982; LP Philips 1983/CD Philips 2012)
  • William Mateuzzi – tenor (Hrabia Almaviva), Cecilia Bartoli – mezzosopran (Rozyna), Leo Nucci (nuczi) – baryton (Figaro), Paata Burchuladze – bas (Basilio), Enrico Fissore – bas (Bartolo), Orchestra e coro del Teatro Comunale de Bologna, dyr. Giuseppe Patanè (nagranie: Teatro Comunale, Bolonia, 1988; Decca 1989)
  • Elina Garanca – mezzosopran (Rozyna), Lawrence Brownlee – tenor (Hrabia Almaviva), Nathan Gunn – baryton (Figaro), Bruno de Simone – bas (Bartolo), Kristinn Sigmundsson – bas (Don Basilio), Chór i Orkiestra Radia Bawarskiego w Monachium, dyr. Miguel Gómez-Martinez (nagranie: live 7-8 maja 2005, Filharmonia w Monachium; Sony BMG 2006)

***

Plan słuchania:

I runda

Uwertura (fragm.)

II akt
Tercet Figara, Almavivy, Rozyny "Ah! qual colpo inaspettato!", fragment od "Dolce nodo avventurato"


II runda

I akt
Canzona Almavivy "Se il mio nome saper voi bramate" (fragm.)
I akt
Cavatina Rozyny "Una voce poco fa", fragment od "Io sono docile"


III runda

I akt
Aria Basilia "La calunnia è un venticello", fragment od "Dalla bocca"


Finał

I akt
Cavatina Figara "Largo al factotum"

***

Premiera "Cyrulika sewilskiego" Rossiniego odbyła się 20 lutego 1816 roku w Rzymie i jak wieść niesie niemal na niej kompozytora nie zlinczowano. Jednak już na drugim przedstawieniu ogłoszono go… geniuszem.

Libretto przygotował Cesare Sterbini, który zaproponował przerobienie tekstu wykorzystanego w „Cyruliku” Giovanniego Paisiella (premiera w 1782 roku w Sankt Petersburgu). Rossini poprosił nawet sędziwego kompozytora o zgodę i natychmiast ją otrzymał. Co ciekawe tytuł – „Cyrulik sewilski” - przyjął się dopiero po śmierci Paisiella, który zmarł 5 czerwca 1816 roku, dokładnie zaś od wystawienia w Bolonii, w sierpniu, tego samego roku.

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: prof. Ewa ŁętowskaDorota KozińskaPiotr Kamiński 

Data emisji: 26.05.2018

Godzina emisji: 17.00

jp/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jewgienij Kissin najlepszy w "Sonacie Księżycowej"

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2018 17:18
Płytowy Trybunał Dwójki złożony z Bartosza Bednarczyka, Kacpra Miklaszewskiego i Andrzeja Sułka oceniał różne wykonania Sonaty cis-moll op. 27 nr 2 "Księżycowa" Ludwiga van Beethovena.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Płytowy Trybunał wybrał najlepsze wykonanie "Tańców Symfonicznych" Bernsteina

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2018 15:16
Jury w składzie Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek uznało, że najlepsze wykonanie suity instrumentalnej z "West Side Story" zaproponowała Los Angeles Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Leonarda Bernsteina (live, DG 1983).
rozwiń zwiń

Czytaj także

Korzystny werdykt dla polskiej orkiestry ws. "Concerti grossi"

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2018 19:00
To właśnie utwór Jerzego Fryderyka Haendela był przedmiotem obrad kolejnego "Płytowy Trybunału Dwójki". Spośród różnych wykonanań za najlepsze jury (Dorota Kozińska, Lilianna Stawarz i Piotr Kamiński) uznało tę zaproponowaną przez Arte dei Suonatori, orkiestrą barokową z Polski. 
rozwiń zwiń