X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Nowa aplikacja

Wszystko w jednym miejscu
x

Nowa aplikacja

x

Rudnik: pionierem muzyki elektronicznej zostałem, bo wyszedłem z więzienia i szukałem jakiejś roboty...

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2011 16:30
"Radiowy Dom Kultury" odwiedził konferencję Kultura 2.0, zorganizowaną pod hasłem "Świadomi mediów". Nikt nie realizuje tego hasła lepiej niż Eugeniusz Rudnik, który o pół wieku wyprzedził pomysły współczesnych didżejów.
Audio
  • Rudnik: pionierem muzyki elektronicznej zostałem, bo wyszedłem z więzienia i szukałem jakiejś roboty...

- Do Polskiego Radia trafiłem w 1955 roku - tak początki swej kariery wspomina w rozmowie z Agnieszką Szydłowską wybitny kompozytor muzyki elektronicznej. - Właśnie wypuszczono mnie z więzienia i przyjechałem do Warszawy szukać jakiegoś zajęcia. Traf chciał, że korzystałem z publicznej toalety nieopodal radiowego gmachu. W bramie zaczepiłem jakiegoś cżłowieka, który okazał się tutejszym dozorcą i wysłał mnie do dyrektora administracyjnego. Tak zostałem kierownikiem radiowych hydraulików, stolarzy i malarzy.

Ta opowieść nie przypomina typowej biografii - znanego i nagradzanego na całym świecie - mistrza muzycznej awangardy. A jednak wkrótce Eugeniusz Rudnik stał się rozchwytywanym inżynierem dźwięku, a następnie samodzielnym kompozytorem, współtworząc jeden z najważniejszych fenomenów polskiej kultury XX stulecia.

Mowa o Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, jednym z pierwszych na świecie ośrodków muzyki elektronicznej. W Europie uprzedzili nas tylko Francuzi, Niemcy oraz Włosi. Nie dziwnego, że na Malczewskiego ściągali tłumnie pionierzy i najwybitniejsi kompozytorzy muzyki elektronicznej z Polski (jak Włodzimierz Kotoński, Krzysztof Penderecki i Bogusław Schaeffer) oraz całego świata (wśród nich: remiksowany dziś przez twórców ambientu norweski guru, Arne Nordheim).

Najbardziej niezwykła wydaje się w tym wszystkim data i kontekst powstania Studia Eksperymentalnego. Październik 1957 roku: w wielu krajach Bloku Wschodniego śmierć Stalina poluzowała totalitarne więzy, jednak awangardowo zorientowani artyści mieli nie doczekać się twórczej swobody nawet przez następne kilkadziesiąt lat. W Polsce powstaje tymczasem "Warszawska Jesień" oraz Studio Eksperymentalne Polskiego Radia - dwa symbole i motory nowoczesnej twórczości muzycznej w Europie Wschodniej. Co ciekawe, orędownikiem idei Studia był nie kto inny, jak Włodzimierz Sokorski - wówczas przewodniczący Radiokomitetu, ale jeszcze kilka lat wcześniej minister kultury i sztuki oraz zagorzały propagator... realizmu socjalistycznego.

Więcej o początkach Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia oraz swoim warsztacie pracy Eugeniusz Rudnik mówi w wideo nagranym dla naszego portalu:

Natomiast Agnieszka Szydłowska rozmawiała z kompozytorem przede wszystkim o współczesnym znaczeniu dokonań pionierów muzyki elektronicznej.

- Obserwuję dziś ogromny renesans zainteresowania naszą analogową, manualną twórczością - mówi bez fałszywej skromności aktywny od półwiecze kompozytor. - Ostatnio dowiedziałem się nawet, że fragment mojego utworu sprzedawany jest w Meksyku jako dzwonek do telefonu.

Agnieszka Szydłowska przyznaje, że szereg dźwięków typowych dla współczesnych produkcji muzycznych odkrywa, ku własnemu zdziwieniu, w kompozycjach Rudnika z lat 60. W utworach, jak "Dixi" czy "Collage", artysta improwizował hałasami i miksował na żywo istniejące już nagrania, niczym współcześni didżeje. Tyle że zamiast gramofonem posługiwał się starymi radiowymi magnetofonami.

Problemem okazuje się niestety archiwizacja i digitalizacja wybitnych nagrań, które przez całe dziesięciolecia powstawały w Polskim Radiu; jak dotąd nie podjęła się tego zadania żadna państwowa instytucja.

- W domu mam około 200 km taśm, przy czym każdy kilometr zawiera jakieś czterdzieści minut muzyki. Od dwudziestu lat żona ma do mnie żal, że nie ma gdzie położyć wypranych ścierek - żartuje Eugeniusz Rudnik, by całkiem poważnie dodać: - Martwi mnie tylko pytanie, kto zajmie się tym wszystkim po moim odejściu...

Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy Agnieszki Szydłowskiej z Eugeniuszem Rudnikiem.

"Radiowy Dom Kultury" na antenie Trójki - w każdą sobotę po godz. 12.00.

Czytaj także

Ożyw kulturę!

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2010 12:41
Czas uwolnić kulturę od urzędników, ograniczeń prawnych i braku wolnego dostępu do sztuki. Pomoże w tym warszawska konferencja “Kultura 2.0, kultura odnawialna”.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Elektronika Pendereckiego, Schaeffera i Mazurka wreszcie na płytach! (zobacz wideo)

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2011 15:56
- Trudna do przecenienia seria - mówi Jacek Hawryluk o archiwalnych nagraniach ze Studia Eksperymentalnego PR, które po raz pierwszy trafiły na rynek. My spotkaliśmy się z Eugeniuszem Rudnikiem, "kustoszem pamięci" pionierskiej placówki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kompozytorzy Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia zauważeni w "The Wire"

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2011 14:25
Prestiżowy magazyn poświęcony muzyce współczesnej opisał wydaną niedawno serię płytową.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bajkowy świat robali

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2011 06:00
Robale atakują multimedialną rzeczywistość. Z okazji konferencji Kultura 2.0 realizowany jest "Projekt Robale", czyli furtka do świata mówiących roślin i robali.
rozwiń zwiń