Czy zmiany dotyczące praw pieszych na pasach są potrzebne?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Czy zmiany dotyczące praw pieszych na pasach są potrzebne?
Zdj. ilustracyjneFoto: Sergey Ryzhov/Shutterstock.com

Zdaniem wielu ekspertów prawo o ruchu drogowym w Polsce nie chroni należycie pieszych, którzy noszą się z zamiarem przejścia w wyznaczonym miejscu na pasach.

Posłuchaj

Czy zmienić prawo o ruchu drogowym? (Za, a nawet przeciw/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

uber1200.jpg
Czy Uber powinien podlegać tym samym regulacjom co korporacje?

W prawie o ruchu drogowym możemy przeczytać, że kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwo osobie znajdującej się na przejściu. Jeśli pieszy czeka na przepuszczenie lub zbliża się do pasów, to tylko od dobrej woli kierowcy zależy, czy się zatrzyma czy nie.

W większości państw Unii Europejskiej przepisy są skonstruowane zupełnie inaczej. Pieszy ma pierwszeństwo jeśli tylko zbliża się do przejścia dla pieszych.

– Polskie przepisy są fatalnie skonstruowane. Nasz kraj ma najtragiczniejsze w świecie statystyki wypadków na przejściach dla pieszych – mówi Janusz Wojciechowski, audytor Polski w Europejskim Trybunale Obrachunkowym, były poseł i eurodeputowany. – W miejscach niedozwolonych zginęły 53 osoby, a na przejściach dla pieszych aż 285 – dodaje.

– Prawo należy zmienić. Trzeba wprowadzić regulacje na wzór państw zachodnich. Trzeba pamiętać, że mamy wzrost liczby ofiar śmiertelnych na przejściach. To nie wynika z tego, że piesi są zapatrzeni w smartfony czy noszą kaptury – zaznacza Marcin Chlewicki ze stowarzyszenia "Miasto jest nasze". – Bezwzględnie powinien być obowiązek zatrzymywania się przed przejściem dla pieszych jeśli widzimy zbliżające się osoby – dodaje.

Zapraszamy do wysłuchania nagrania audycji, w której oprócz ekspertów wypowiadali się także Trójkowi słuchacze.  

***

Tytuł audycji: Za, a nawet przeciw 
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski 
Goście: Janusz Wojciechowski (audytor Polski w Europejskim Trybunale Obrachunkowym, były poseł i eurodeputowany), Marcin Chlewicki (stowarzyszenie "Miasto jest nasze"), Maciej Wroński (Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego), prof. Ryszard Stefański (Uczelnia Łazarskiego), Ryszard Fonżychowski (ekspert stowarzyszenia "Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego"), Rajmund Nierychło (Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Transportu Samochodowego w Gliwicach)
Data emisji: 26.03.2019 
Godzina emisji: 12.06

kw

Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji:

Polecane