Skąd wiadomo, co może być na egzaminie? Jak się tworzą giełdy tematów?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Skąd wiadomo, co może być na egzaminie? Jak się tworzą giełdy tematów?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: panitanphoto/shutterstock.com

Trwają matury i egzaminy ósmoklasistów. Czy w układaniu zadań egzaminacyjnych obowiązują jakieś zasady, reguły? Czy jeśli je rozgryziemy, będziemy w stanie przewidzieć, jakie pytania się pojawią?


Posłuchaj

3:46
Skąd wiadomo, co może być na egzaminie? Jak się tworzą giełdy tematów? (Zapraszamy do Trójki - ranek)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Dr Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, podkreślił, że szukanie jakiegoś algorytmu jest bez sensu, ponieważ takowy nie istnieje. Stwierdził, że wszelkie giełdy i inne tego typu przewidywania są niewiele warte.

– Nie ma założeń w stylu, jak w tym roku była Szymborska, to przez najbliższe trzy lata nie może się ona znów pojawić. Nie ma żadnych wytycznych dla autorów, jeśli chodzi o to, jakie teksty, wiersze czy lektury powinni wykorzystać konstruując pytania - wskazał.

Przewidzieć pytania? Nie da się

– Doświadczenia wskazują, że jest niemożliwe utworzenie algorytmu wskazującego na to, że w danym roku szkolnym wystąpi jakiś autor czy też jakaś problematyka – powiedziała Anna Gosławska, nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 36 w Łodzi.

– Jest wyznaczony kanon lektur szkolnych i egzaminy skupiają się przede wszystkim wokół tych tematów. Trudno jest zakładać, że któryś problem czy też autor będzie bardziej "na czasie" – dodała.

Zapytana, co mówi uczniom, gdy ją pytają, co się może pojawić na egzaminie, nauczycielka odpowiedziała, że stara się przekierować ich uwagę z przewidywania tematów wypracowania na jego formę. Uczula, by przypomnieli sobie zasady pisania rozprawki, opowiadania itd. 

Joanna Kiełbasa, dyrektorka IX Liceum Ogólnokształcącego im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie, nauczycielka matematyki, przyznała, że nie wie, na jakiej zasadzie tworzone są giełdy tematów. – Wydaje mi się, że często uczniowie przewidują temat wypracowania w powiązaniu z jakąś rocznicą – powiedziała.

Dyrektorka zwróciła uwagę, że w przypadku matematyki sprawa jest nieco łatwiejsza. Co roku w arkuszach pojawia się przynajmniej jedno zadanie z określonych tematów. Więc można być prawie pewnym, że zadanie związane z optymalizacją czy pochodną pojawi się i w kolejnych arkuszach. 

. 
Fot. Slatan/shutterstock.com


***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki – ranek
Prowadzi: Marcin Łukawski
Autorka materiału reporterskiego: Izabela Woźniak
Data emisji: 16.06.2020
Godzina emisji: 7.40

kk/ml

Polecane