"A to wszystko nie tak, nie tak, nie tak…"

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
"A to wszystko nie tak, nie tak, nie tak…"
Bard Bułat Okudżawa w czasie spotkania z Agnieszką Osiecką, zdjęcie wykonano w Warszawie w 1992 rokuFoto: NAC/Archiwum Fotograficzne Włodzimierza Barchacza

I znowu Przemek Bluszcz wkroczył, jako ten, który wie(!), o czym jest piosenka, przebrany za agenta i, tym razem, pozwolił sobie na więcej. To jedna z najbardziej wiarygodnych ról w serialu (choć epizodyczna), serialu, któremu konsekwentnie towarzyszymy i, co zdarza się od prawie 30 lat MBK, trochę "pod prąd" powszechnym opiniom, recenzjom. W tym sensie "pasujemy" do bohaterki serialu pod tytułem "Osiecka".

Tuż przed X odcinkiem serialu - tradycyjnie - poszerzaliśmy konteksty. Ciekawi byliśmy, jak odbierają opowieść o PRL ci, którzy nie doświadczyli "uroków" tamtego czasu, nie mieli też okazji poznać bliżej Agnieszki Osieckiej, ani jej otoczenia, owej wspominanej w poprzednich wydaniach polskiej "cyganerii" lat 60, 70. 

TVP VOD/„Osiecka" – Małgośka – scena z odc.9

Producentką i pomysłodawczynią serialu jest Joanna Ochnik – osoba młoda i… pozbawiona owych "obciążeń" pamięci. Joanna Ochnik była naszym gościem. Zapytaliśmy o motywacje i argumenty, które sprawiły, że telewizyjna opowieść o Agnieszce Osieckiej powstała. Czy zdawała sobie sprawę, jak bardzo ryzykuje, próbując zamknąć w 13 odcinkach  około 40 lat z życia poetki na tle epoki?

Posłuchaj

47:28
Osiecka i Zadara (Magazyn Bardzo Kulturalny/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

– Lubię czytać pamiętniki i biografie. Pewnego dnia wpadła mi w ręce jej bardzo ciekawa biografia i po jej przeczytaniu pomyślałam "Tak, to będzie Agnieszka Osiecka" – tak Joanna Ochnik odpowiada na pytanie, skąd wziął się pomysł na serial. – To była potrzeba chwili, inspiracja ciekawym życiorysem – dodaje.

– Żałuję, że to jest tylko 13 odcinków. Gdybym miała robić ten serial raz jeszcze, opowiedziałabym tę historię w co najmniej dwóch seriach po 13 odcinków – mówi Ochnik. – Mam niedosyt, że te postaci za szybko się pojawiają i znikają wokół Osieckiej. Chciałbym poświęcić im więcej czasu – tłumaczy.

Eliza Rycembel, Marcin Bubółka, Oskar Borkowski, Szymon Czacki, kadr z filmu "Osiecka" Eliza Rycembel, Marcin Bubółka, Oskar Borkowski, Szymon Czacki, kadr z filmu "Osiecka", fot. Mirosław Sosnowski/TVP SA

W finale wydania ostrożnie powróciliśmy do teatru, który nie wiemy, jak długo jeszcze będzie zamknięty dla publiczności. Ludzie teatru nie poddają się i próbują być przygotowani na moment ponownego otwarcia i pracują nad premierami.

materiały prasowe materiały prasowe

Na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie pod koniec roku pokazana została – naturalnie w sieci – praca nad spektaklem na podstawie słynnych "Biegunów" Olgi Tokarczuk. Powieść w przekładzie Jennifer Croft pod tytułem "Flights" otrzymała w 2018 roku the Man Booker International  Prize. W rok później Olga Tokarczuk uhonorowana została Noblem m.in. za "Księgi  Jakubowe", na język szwedzki przetłumaczone przez Jana Henrika Swahna.

Premiera "Biegunów" w Teatrze Powszechnym w Warszawie – jeszcze w sieci – odbędzie się 30 stycznia, a naszym drugim gościem w tym wydaniu Magazynu będzie współautor adaptacji (wraz z Barbarą Wysocką) oraz reżyser przedstawienia Michał Zadara, który, jak mało kto, precyzyjnie czyta polską literaturę, przenosząc ją na polskie sceny. Można nie lubić jego teatru, ale jego wierność naszej klasyce jest nie do przecenienia.

Andrzej Wajda powiedział: "Nie myślałem, że pisanie wierszy wymaga tyle podróżowania". Agnieszka Osiecka była takim "biegunem", wciąż przemieszczającym się, pragnącym znaleźć się "we właściwym miejscu i we właściwym czasie".

MBK, nie mogąc teraz podróżować, poprzestaje na marzeniach: "A, jeżeli, jeśli nie tak, to… jak?"

***

Tytuł audycji: Magazyn Bardzo Kulturalny
Autorzy: Barbara MarcinikPiotr Majewski, Katarzyna Cygler
Wydawczyni: Magdalena Dercz
Data emisji: 24.01.2021
Godzina emisji: 17.10

Barbara Marcinik

Polecane