"This War of Mine". Z konsoli do kanonu lektur

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
"This War of Mine". Z konsoli do kanonu lektur
This War of MineFoto: mat. prasowe/11 bit studios

"This War of Mine" – gra wideo polskiego studia 11 bit studios na liście nieobowiązkowych lektur w roku szkolnym 2020/2021 dla uczniów szkół średnich. To pierwsza taka inicjatywa na świecie - gra komputerowa trafia do kanonu lektur.


Posłuchaj

48:27
Czy "This War of Mine" zmieni sposób, w jaki myślimy o grach wideo? (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

To gra, której akcja toczy się na wojnie. Nie wcielamy się w agenta specjalnego, który decyduje o jej losach. Nie wcielamy się w żołnierza, odpierającego ataki wrogów. Mierzymy się z codziennymi problemami grupy cywilów i staramy się przetrwać w oblężonym mieście.

This War of Mine/mat. prasowe "This War of Mine"/mat. prasowe

Gra miała swoją premierę w 2014 roku. Oparta jest na wyborach moralnych, ale, jak mówią twórcy, nie ocenia ich. Nie ma tu punktów, nie ma poziomów trudności, wszystkie wydarzenia są generowane losowo.

– Ten pomysł narodził się w głowie mojego brata i szefa zespołu – Grzegorza Miechowskiego. Pokazał nam artykuł o konflikcie na Bałkanach, który mówił, że ludzie, którzy nie znają wojny, nie mają pojęcia, czym ona jest. To była iskra, która nas poruszyła. Od początku wiedzieliśmy, że będzie to trudny temat, ale mamy pomysł jak go ugryźć. Wiedzieliśmy wtedy, że gry mają potencjał, by być czymś więcej, niż rozrywką. Steven Spielberg powiedział kiedyś, że w końcu pojawią się gry wideo, które będą miały potencjał do wzruszenia widza, jak filmy. Wzięliśmy to sobie do serca, żeby traktować je, jako pełnoprawny wytwór kultury, który można traktować poważnie – opowiada Paweł Miechowski z 11 bit studios.

This War of Mine/mat. prasowe "This War of Mine"/mat. prasowe

Ogrom pracy i zaangażowania, również emocjonalnego, zaowocował powstaniem realistycznej gry, która zrobiła ogromne wrażenie na całym świecie: zdobyła ponad 100 nagród.

This War of Mine/mat. prasowe "This War of Mine"/mat. prasowe

– Tworząc "This War of Mine", nie odtwarzaliśmy żadnej wojny, scenariusza. Najważniejsze było przełączenie myślenia i percepcji. Wojna kojarzyła się nam zawsze z konfliktem, walką, żołnierzami. Moment przełączenia się na cywila był dla nas szokujący, przejmujący, ale wpłynęło to na ogromną ilość energii zespołu. To trzeba propagować. Jednym z haseł, które miało obrazować koncepcję tej gry, było: "War always happens at someone's doorstep", czyli "Wojna zawsze dzieje się na czyimś progu". Zapominamy o tym, ale w tym właśnie momencie, pod czyimś domem toczy się walka. Chcieliśmy przenieść to doświadczenie i powagę tej sytuacji, tak często zapominane z tej perspektywy – wyjaśnia Przemek Marszał z 11 bit studios.

YouTube/GameSpot

Gra ma znaleźć się na liście lektur szkolnych dla uczniów szkół średnich w Polsce od roku szkolnego 2020/2021.

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Wioletta Myszkowska
Goście: 
Paweł Miechowski i Przemek Marszał (11 bit studios)
Data emisji: 23.06.2020
Godzina emisji: 21.09

ml/kr

Polecane