x

Czy planety mogłyby krążyć wokół Jowisza?

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 07:30
Gdyby Słońce zniknęło, największą masą w Układzie Słonecznym byłby Jowisz. Czy to znaczy, że planety zaczęłyby krążyć wokół niego? – pyta 13-letni Janek. – To prawda, że Jowisz byłby największy – przyznaje dr Tomasz Rożek. Jest jednak jedno, całkiem spore "ale".
Grafika ilustracyjna
Grafika ilustracyjnaFoto: shutterstock.com/19 STUDIO

Posłuchaj
06:42 2020_09_16 07_13_03_PR3_Pytania_z_kosmosu.mp3 Jaką rolę odgrywa Słońce w Układzie Słonecznym? (Pytania z kosmosu/Trójka)

shutterstock_318968273 jowisz kosmos planeta 1200.jpg
Jowisz i zderzenie z Ziemią?

– Masy Jowisza żadną miarą nie można przyrównać do masy Słońca (1,989E30 kg– przyp. red.), które stanowi 99 proc. masy całego Układu Słonecznego – mówi dr Rożek. – Tak duża masa trzyma wszystko i dzięki temu, że jest w samym środku, cała mechanika naszego Układu Słonecznego po prostu działa i się utrzymuje – tłumaczy.

Jowisz w obiektywie NASA Foto: nasa.gov Jowisz w obiektywie NASA Foto: nasa.gov

Wobec tego, co stałoby się, gdyby Słońce, które trzyma "w ryzach" cały Układ Słoneczny, nagle zniknęło? – Jowisz mimo masy (1,898E27 kg – przyp. red.), mimo tego, że jest kilkaset cięższy od Ziemi, nie byłby w stanie grawitacyjnie przejąć tych planet – one po prostu poruszają się zbyt szybko. Gdyby Słońce zniknęło, Układ Słoneczny po prostu by się rozsypał – odpowiada naukowiec.

Jak działa wszechświat? - #1 rozmowa z X. prof. Hellerem/Nauka. To Lubię

– Jowisz nie złapałby grawitacyjnie tylko tych największych planet, które są najbliżej siebie, ale też planet karłowatych i planetoid. U nas rządzi Słońce. Musimy się z tym pogodzić i kropka – podsumowuje dziennikarz naukowy Trójki.

***
Tytuł audycji: Pytania z kosmosu
Autor: Tomasz Rożek
Data emisji: 16.09.2020
Godzina emisji: 7.13

kr

Dlaczego dwie strony Księżyca różnią się między sobą?

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2020 07:20
– Czasem tę stronę Księżyca, której nie widzimy, nazywamy ciemną stroną Księżyca, ale jest to nieprawdziwe określenie. Jest tam jasno, jak po naszej stronie – mówi doktor Tomasz Rożek.

Ile wody jest na Marsie?

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2020 07:30
Jeden z naszych słuchaczy zadał następujące pytanie: czy na Marsie jest wystarczająco dużo wody, żeby po roztopieniu mogła ona pokryć 70 proc. jego powierzchni, tak jak jest to w przypadku Ziemi?

Czy na Wenus odkryto życie?

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020 07:30
Od dwóch dni światowe media pełne są informacji o tym, że na Wenus możliwe jest życie. Do tego odkrycia przyczynił się zresztą także polski naukowiec, dr Janusz Pętkowski.