Nie tylko Hanka Ordonówna. Kabaret dwudziestolecia międzywojennego

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Nie tylko Hanka Ordonówna. Kabaret dwudziestolecia międzywojennego
Hanka Ordonówna, piosenkarka, tancerka, aktorka filmowa i kabaretowa. Fotografia sytuacyjna (w scenie z nierozpoznanego przedstawienia)Foto: NAC/ Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny - Archiwum Ilustracji

Ci ludzie, gwiazdy ówczesnego kabaretu, pochodzili z różnych środowisk, ale recepta na sukces była jedna. – Talent, tzw. iskra boża, jak mówił Jarosy, ciężka praca i trochę szczęścia, to nigdy nie przeszkadza. Brali się z pasji, bo nie zawsze były to zainteresowania wyniesione z domu – opowiada Anna Mieszkowska.


Ordonówna 1200 NAC.png
Hanka Ordonówna - wybitna artystka, wspaniała opiekunka i tajemnica daty urodzin

– Jeżeli Hanka Ordonówna pochodziła z robotniczej rodziny, to tam tradycji muzykowania raczej nie było. Fryderyk Jarosy pochodził zaś z rodziny bardzo utalentowanej artystycznie: jeden z braci był reżyserem filmowym, drugi malarzem, dwie siostry muzykowały zawodowo – zwraca uwagę rozmówczyni Magdaleny Złotnickiej, przypominając różne drogi do kabaretu. 


Posłuchaj

37:28
Jak wykształciła się kabaretowa forma w XX-leciu międzywojennym i jak prezentuje się dziś. (Trójka literacka)
+
Dodaj do playlisty
+

jerzyjurandot1200.jpg
Jerzy Jurandot - przedwojenny mistrz słowa

 

– Warszawski kabaret z okresu dwudziestolecia międzywojennego ma swoje prapoczątki w Krakowie, nie można tego pominąć. To oczywiście Zielony Balonik z początku wieku. Do Warszawy kabaret wprowadził krakowianin Arnold Szyfman, znany nam dziś jako patron teatru Polskiego w Warszawie – zaznacza Anna Mieszkowska.

Kabaret międzywojenny i piosenki retro

Wykonawcy kabaretowi tamtego czasu to, jak nie wszyscy pamiętają, ludzie o wszechstronnym wykształceniu. – Bardzo rzadko zdarzało się, że byli to zupełni amatorzy, ale chcę powiedzieć, że poziom muzykalności był zupełnie różny od współczesnego. Wszyscy grali, śpiewali, bo muzyka była na żywo, żeby jej posłuchać, trzeba było zagrać – przypomina Maciej Klociński.  

Drugi z gości "Trójki literackiej" nie tylko fascynuje się kulturą tamtego okresu i ją popularyzuje, ale także wykonuje piosenki retro. Jak je dobiera? – Zawsze polegam na wewnętrznym upodobaniu, ale staram się wybierać te utwory, które mnie samemu się podobają, które znam i nucę – wyjaśnia. 

 

kultura w IIRP/Fundacja Koncept Kultura

W trakcie rozmowy o muzyce retro Anna Mieszkowska zwraca uwagę, że cieszy się ona ogromną popularnością wśród ludzi młodych. – Jest teraz wykonywana przez osoby dwudziesto-, trzydziestoletnie. Biografie osób związanych z przedwojennym kabaretem cieszą się niesamowitym powodzeniem. Nie tylko Eugeniusz Bodo, Hanka Ordonówna, ale też Aleksander Żabczyński, Tola Mankiewiczówna, Fryderyk Jarosy i Marian Hemar. To zainteresowanie ma również odzwierciedlenie w działaniach popularyzatorskich np. pana Wojciecha Dąbrowskiego i Michała Fogga, prawnuka słynnego piosenkarza, którzy już wiele lat kontynuują Festiwal Piosenki Retro im. Mieczysława Fogga. To jest coś najpiękniejszego, co mogło ten gatunek, tych ludzi spotkać, pamięć po latach – ocenia rozmówczyni Magdaleny Złotnickiej.

***

Tytuł audycji: Trójka literacka
Prowadzi: Magdalena Złotnicka
Goście: Anna Mieszkowska (dokumentalistka kabaretu) i Maciej Klociński (popularyzator kultury XX-lecia międzywojennego)
Data emisji: 29.08.2021
Godzina emisji: 13.07

gs

Polecane