Naukowcy z UW opracowali nową metodę przywracania barw starym obrazom

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Naukowcy z UW opracowali nową metodę przywracania barw starym obrazom
Jak deklarują twórcy organożelu, obecnie na świecie nie ma rozwiązania, które w tak skuteczny, bezpieczny, bezinwazyjny, wygodny i szybki sposób pozwalałoby oczyszczać dzieła sztuki z przesiąkającego przez nie wosku (zdjęcie ilustracyjne)Foto: shutterstock.com

Chemicy z UW we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie opracowali nową metodę renowacji obrazów malowanych na płótnie. Specjalny organożel pozwala w bezpieczny sposób całkowicie usuwać z płócien masę woskowo-żywiczną pochodzącą z wykonywanych w przeszłości prac konserwatorskich.

  • Chemicy z Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie opracowali nową metodę renowacji obrazów malowanych na płótnie.
  • Organożel, bo tak nazywa się wynalazek polskich naukowców, zawiera mieszaninę rozpuszczalników, która rozpuszcza i usuwa masę woskowo-żywiczną, a jednocześnie nie wpływa negatywnie na pozostałe warstwy obrazu.
  • Naukowcy zadbali już o ochronę patentową dla wynalazku, zorganizowaną w trybie międzynarodowym. Chcą, by preparat możliwie szybko trafił do praktycznego użytku – poinformował Uniwersytet Warszawski.

Polski wynalazek przywraca starym dziełom sztuki pierwotne barwy

Chemicy z Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie opracowali nową metodę renowacji obrazów malowanych na płótnie. Opracowany przez chemików materiał to rodzaj organożelu, zawierającego mieszaninę rozpuszczalników, która rozpuszcza i usuwa masę woskowo-żywiczną, a jednocześnie nie wpływa negatywnie na pozostałe warstwy obrazu. Zabieg ten umożliwia przywrócenie obrazom pierwotnych barw.

Dr Elżbieta Pilecka-Pietrusińska, starszy konserwator z Muzeum Narodowego w Warszawie, prowadziła badania dotyczące znalezienia odpowiedniej mieszaniny do usuwania mas woskowo-żywicznych z odwrotnej strony obrazów i zainspirowała zespół chemików z UW do poszukiwania rozwiązania problemu trapiącego świat konserwatorów malarstwa.

– Jedną z metod konserwacji obrazów jest wzmacnianie płótna poprzez podklejenie drugim płótnem. Do tego używane były różne spoiwa, m.in. masa woskowo-żywiczna. Masa ta ma własności hydrofobowe, co zabezpieczało obraz w warunkach podwyższonej wilgoci. Z drugiej strony, masa, starzejąc się, powoduje zmiany estetyczne obrazu – tłumaczyła dr Elżbieta Pilecka-Pietrusińska.

Czytaj także:

Czym jest organożel?

Jak deklarują twórcy organożelu, obecnie na świecie nie ma rozwiązania, które w tak skuteczny, bezpieczny, bezinwazyjny, wygodny i szybki sposób pozwalałoby oczyszczać dzieła sztuki z przesiąkającego przez nie wosku. – Pierwszy etap naszych badań polegał na znalezieniu odpowiedniej mieszaniny rozpuszczalników o dosyć wysokiej skuteczności. Porównywaliśmy ich skuteczność ze skutecznością trissu – rozpuszczalnika, który jest bardzo dobry do takiego zastosowania, jednak jest bardzo toksyczny. Udało nam się znaleźć mieszaninę rozpuszczalników o zmniejszonej toksyczności, których działania były bardzo zbliżone. Drugi etap badań polegał na unieruchomieniu tych rozpuszczalników, ukształtowaniu ich w postaci organożelu. W ten sposób uzyskane płachty organożelowe są naszym produktem, który jest niezwykle skuteczny – mówił w Trójce dr hab. Marcin Karbarz z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego.

Rewolucja w konserwacji dzieł sztuki

Wynalazek został przetestowany w Pracowni Konserwacji i Restauracji Malarstwa na Podłożach Ruchomych i Rzeźby Drewnianej Polichromowanej na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na obrazie pochodzącym z II połowy XVIII wieku. Gdy produkt był już opracowany, dr Elżbieta Pilecka-Pietrusińska zdecydowała się powierzyć do testu obraz z własnej kolekcji. – Przeprowadzony eksperyment przeszedł moje najśmielsze oczekiwania – stwierdziła.
Naukowcy zadbali już o ochronę patentową dla wynalazku, zorganizowaną w trybie międzynarodowym. Chcą, by preparat możliwie szybko trafił do praktycznego użytku – poinformował Uniwersytet Warszawski w komunikacie przesłanym Polskiej Agencji Prasowej.

Posłuchaj

7:15
Naukowo-kulturalna rewolucja. Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego przywraca oryginalne barwy starym dziełom sztuki, cz. 1 (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+
 

Posłuchaj

5:03
Naukowo-kulturalna rewolucja. Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego przywraca oryginalne barwy starym dziełom sztuki, cz. 2 (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar
Goście: dr hab. Marcin Karbarz i dr Klaudia Kaniewska z UW (chemicy) oraz dr Elżbieta Pilecka-Pietrusińska (Dział Konserwacji Muzeum Narodowego w Warszawie)
Data emisji: 20.07.2022
Godziny emisji: 11.33, 11.43

IAR/kr

Polecane