more_horiz

Aranżacja wnętrz sklepów. Jak działają na nas triki projektantów?

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2021 13:33
To, że popularne marki, np. sklepów odzieżowych czy drogerii, mają swoje sposoby na przyciągnięcie klientów, wiemy od dawna. Jedną z metod na zwabienie zakupowiczów jest odpowiednia aranżacja sklepowych wnętrz. Jak wygląda proces aranżowania wnętrza komercyjnego i jakich trików używają projektanci zatrudniani przez sklepy i galerie handlowe?
Proces przygotowywania aranżacji  wnętrza sklepu może trwać nawet pół roku
Proces przygotowywania aranżacji wnętrza sklepu może trwać nawet pół rokuFoto: shutterstock.com/SnvvSnvvSnvv

Jak wygląda projektowanie wnętrza sklepu? Eksperci odpowiadają 

Według statystyk w sklepach spędzamy blisko trzy godziny tygodniowo. Często nie zdajemy sobie sprawy, że nasze nawyki już zostały "rozgryzione" przez projektantów wnętrz komercyjnych, którzy przyglądali się nam przez ostatnie pół roku. Tyle właśnie może trwać proces przygotowywania projektu wnętrza sklepu. 

– Zwracamy uwagę na to, jacy są to klienci, czego poszukują, w jaki sposób robią zakupy i w jakich porach dnia – punktuje zatrudniona w studiu projektowania wnętrz komercyjnych Anna Irek. – Bardzo ważnym aspektem przy projektowaniu takiego wnętrza handlowego jest to, czy lokal znajduje się przy ulicy, czy mieści się w galerii handlowej i to, w jakich porach jest czynny. Zanim wyznaczymy alejki, musimy dowiedzieć się, jakich emocji klient ma tam doświadczać i co musi do niego przemawiać, by do tego sklepu wszedł, a potem wrócił – opisuje.

"Ścieżki klienta" w sklepach

Alejki sklepowe to często istny labirynt, z którego ciężko znaleźć drogę powrotną. W języku osób odpowiedzialnych za aranżację wnętrz sklepów ten labirynt to tzw. ścieżka klienta. Zaprojektowanie takiej ścieżki nie jest łatwe.

– Jeżeli to jest sieć sklepów, która już istnieje, to ona doskonale wie, co, w jaki sposób i w jakich ilościach sprzedaje. Wie doskonale, jaki jest "gorący produkt", który przyciąga klienta. Wtedy po drodze pokazujemy mu różne inne produkty. Jeżeli klient przyszedł do drogerii po proszek do prania, to przy okazji jeszcze zobaczy, że jest kosmetyk związany z dbaniem o siebie i spryskiwacz do prasowania – wyjaśnia Anna Irek.

Jak wnętrze sklepu działa na nasze zmysły?

Klient pochłania sklepowy asortyment nie tylko wzrokiem, ale i wszystkimi innymi zmysłami. Projektanci wnętrz handlowych doskonale o tym wiedzą. Posiadająca własną pracownię projektową Katarzyna Kraszewska tłumaczy działanie wnętrz sklepów na nasze zmysły m.in. na przykładzie biżuterii. 

 Produkt biżuteryjny potrzebuje zimnego światła, które sprawi, że biżuteria rozbłyśnie. Jeśli chcemy sprzedać coś, co jest miękkie i "przytulne", wiadomo, że potrzebuje to pięknego, ciepłego światła  opisuje. – Jeśli połączymy grę światła z muzyką i zapachem, to już praktycznie wszystkimi zmysłami poza dotykiem czujemy się w danym klimacie. Nasze zmysły nas oszukują. W tym momencie ten produkt musi już tylko spełnić nasze oczekiwania – podsumowuje.

Posłuchaj
09:32 Trojka Trojkowy punkt techniczny 3 grudzień 2021 13_17_56.mp3 Projekty wnętrz sklepów i centrów handlowych – jak powstają i jak na nas działają? (Trójkowy punkt techniczny)

 

***

Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny 
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 03.12.2021
Godzina emisji: 13.17

kr

Zobacz także

Zobacz także

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem