PR24 Portal
Section05
archeologia

Peru: przełomowe odkrycie. Starożytne rysunki naskalne

Dzięki najnowszej technologii japońscy badacze odkryli ponad 140 nowych rysunków naskalnych na pustyni w środkowo-południowym Peru. Niektóre z nich przedstawiają znane już formy rysunków z Nazca, takie jak małpy, węże czy zwierzęta i rośliny. Inne okazały się zaskoczeniem dla naukowców: szczególnie te przedstawiające postaci ludzkie.
Zobacz więcej na temat:  ŚWIAT Peru archeologia Ameryka Południowa odkrycia i ciekawostki

Najstarsze egipskie papirusy

Najstarsze znane dotąd egipskie papirusy pochodzą z czasów panowania faraona Cheopsa, tj. z 26. stulecia p.n.e. Ich odkrywcą jest francuski badacz - prof. Pierre Tallet z paryskiej Sorbony. Kilka lat temu natrafił on na pozostałości instalacji portowych nad Morzem Czerwonym i na 30 skalnych korytarzy, które pełniły role magazynów. W tych to właśnie podziemnych galeriach odnaleziono setki fragmentów papirusów.
Zobacz więcej na temat:  Katarzyna Kobylecka NAUKA archeologia piramidy Egipt

Ważne odkrycie polskich archeologów w Novae

Niezwykłym znaleziskiem tegorocznej kampanii wykopaliskowej naszych archeologów w Novae ( Bułgaria) jest dokument poświadczający przyznanie obywatelstwa rzymskiemu legioniście. Polscy badacze już od ponad 50 lat prowadzą prace wykopaliskowe na terenie dawnej naddunajskiej twierdzy Novae,  miejsca stacjonowania VIII Legionu Augusta i I Legionu Italskiego. Co roku nasza wiedza uzupełniana jest o kolejne szczegóły żołnierskiego życia obozowego.
Zobacz więcej na temat:  Katarzyna Kobylecka archeologia NAUKA

Sensacje odkrycie. Ołtarz Wita Stwosza starszy niż myślano?

Podczas prac badawczo-konserwatorskich ołtarza Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej w Krakowie odsłonięto i odczytano datę 1486 r. znajdującą się na boku jednej z figur. Data ta jest wcześniejsza o trzy lata niż przyjęty w literaturze fachowej moment poświęcenia ołtarza i nie była do tej pory znana badaczom sztuki średniowiecznej.
Zobacz więcej na temat:  POLSKA regiony małopolskie Kraków archeologia religia odkrycia i ciekawostki