PR24 Portal
Section05
archeologia

"Wirtualna Nubia". Średniowieczny Sudan w trójwymiarze

- Stworzenie modelu bryły przestrzennej pomaga nam w interpretacji budynków. Możemy również zachęcić ludzi, żeby pojechali do Sudanu i obejrzeli klasztor, ale jest też duża grupa, która nie może podróżować. Dajemy tym ludziom szansę zobaczenia miejsc, których nie będą mogli odwiedzić - mówił w Dwójce dr Artur Obłuski z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW.
Zobacz więcej na temat:  wirtualizacja archeologia średniowiecze Dwójka Sudan Bartosz Panek KULTURA

Prof. Przemysław Urbańczyk. Archeolog, który idzie pod prąd

Podważanie utartych poglądów i formułowanie nowych hipotez - to jego specjalność. W Skandynawii odkrył półziemianki, które przypisał Słowianom biorącym udział w pierwszych wikińskich wyprawach. Przodków Mieszka I wywodzi z państwa wielkomorawskiego, zaprzecza istnieniu plemion Polan i Wiślan oraz sugeruje, że nazwa "Polska" została wymyślona... w Rzymie.
Zobacz więcej na temat:  archeologia Katarzyna Kobylecka

Miecz, topór, groty włóczni... historyczne skarby w jeziorze Lednica

Archeolodzy znaleźli skarby z czasów Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Z dna Jeziora Lednickiego wydobyto kolejne historyczne skarby: militaria z X wieku, fragmenty ceramiki i pozostałości po umocnieniach brzegowych z czasów Mieszka I. Od 40 lat Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu i Muzeum Pierwszych Piastów w Lednicy współpracują przy odnajdywaniu zabytków sprzed 1000 lat.
Zobacz więcej na temat:  Bolesław Chrobry Mieszko I archeologia Toruń odkrycia i ciekawostki Dorota Truszczak

Pomogą odkryć historyczne zagadki. Specjaliści od skaningu na Zamku Czocha

Specjaliści, którzy pojawili się w zamku, przez trzy dni będą tworzyli cyfrowy odpowiednik zabytku. Zamek jako jedyny tego obiekt został przebudowany na początku XX wieku z uwzględnieniem tajnych przejść i podziemi. Zachowała się część dokumentów z tego okresu - i wszystkie wskazują na istnienie podziemnych tuneli.
Zobacz więcej na temat:  POLSKA zamek historia Polski architektura zabytki archeologia regiony dolnośląskie magazyn wakacyjny

"To jedna z większych zagadek". Odkryte kolejne rysunki na płaskowyżu Nazca w Peru

Gigantyczne naziemne geoglify przedstawiające zwierzęta, rośliny i figury geometryczne stworzyli na tym pustynnym terenie Indianie kultury Nazca. Jaką funkcję pełniły, skoro można je podziwiać w pełnej okazałości tylko z lotu ptaka? To największa zagadka i pytanie, na które od niemal stu lat próbują odpowiedzieć badacze.
Zobacz więcej na temat:  Katarzyna Kobylecka Peru archeologia odkrycia i ciekawostki