Bankructwa biur podróży: za sprowadzenie turystów do kraju odpowiedzialni marszałkowie
Wskazanie marszałków województw jako organu odpowiedzialnego za sprowadzanie turystów do kraju w przypadku niewypłacalności biura podróży - to cel nowelizacji ustawy o usługach turystycznych, której projekt przyjął we wtorek rząd.
2015-04-28, 16:00
W przygotowanym przez ministra sportu i turystyki projekcie doprecyzowano, że do zadań marszałka województwa lub wskazanej przez niego jednostki należy prowadzenie działań związanych z organizacją powrotu klientów z imprezy turystycznej w sytuacji, gdy nie zapewnia tego niewypłacalny organizator wyjazdu lub pośrednik turystyczny.
Jasne określenie obowiązków marszałków
- Przepis usuwa wątpliwości dotyczące zadań marszałka województwa jako organu sprawującego bezpośredni nadzór nad tymi podmiotami. Konieczność wprowadzenia zmian wynika z negatywnych doświadczeń 2012 r., w którym 15 biur podróży ogłosiło niewypłacalność - napisało CIR w komunikacie po posiedzeniu rządu.
Spór o to, kto ma organizować powrót do kraju klientów upadłych biur podróży, rozgorzał przed trzema laty, kiedy zbankrutowały biura podróży m.in. z Mazowsza, Śląska i Wielkopolski. Okazało się wtedy, że brakuje pieniędzy na sprowadzenie Polaków do kraju, ponieważ gwarancje biur podróży na ten cel są za małe. Marszałkowie tych trzech województw założyli brakujące kwoty z budżetów swoich regionów i zwrócili się do wojewodów, jako organu administracji rządowej, o zwrot kosztów. We wszystkich trzech przypadkach uzyskali odpowiedź odmowną, a powodem był brak podstawy prawnej. Sprawy trafiły do sądów.
Klienci biura podróży, które zbankrutuje, już nie zostaną na lodzie >>>
Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych organizator lub pośrednik turystyczny musi posiadać na wypadek swojej niewypłacalności zabezpieczenie finansowe w formie m.in. umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Luka prawna dotyczy sytuacji, gdy pieniądze z gwarancji ubezpieczeniowej upadłego biura podróży nie wystarczą na zorganizowanie powrotu turystów.
Pieniądze z gwarancji ubezpieczeniowej biura
Obecnie marszałek województwa nie jest wskazany jako podmiot odpowiedzialny za organizację powrotu turystów w przypadku, gdy organizator wyjazdu nie jest w stanie tego zapewnić. Jednak od 2006 r. zadania te były realizowane przez marszałków jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej na podstawie ustawy z 1997 r. o usługach turystycznych. Po serii upadków w 2012 r. biur podróży i konieczności sprowadzenia do kraju ich klientów marszałkowie zaczęli wskazywać na brak jednoznacznych przepisów w tej sprawie.
Procedura wygląda tak, że w sytuacji upadku biura podróży marszałek województwa uruchamia jego gwarancję ubezpieczeniową. Z tych pieniędzy opłaca koszty powrotu klientów biura do Polski, a także zaspokajane są z nich roszczenia tych osób, które zapłaciły za wycieczkę, ale nie zdążyły na nią pojechać.
PAP, awi
REKLAMA
REKLAMA