Pierwsze statki ze w Stoczni Szczecińskiej już w 2019 roku
Pierwsze statki mogą zostać zwodowane w Stoczni Szczecińskiej już w 2019 roku - zapowiedział Paweł Brzezicki, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
2016-04-08, 12:49
Wczoraj spotkał się on z przedstawicielami firm z Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego.
Jak powiedział, proponowana przez rząd ustawa stoczniowa będzie skutecznym stymulatorem branży morskiej. Wiceminister podkreślił, że rząd nie może zaoferować polskim stoczniom żadnej pomocy rzeczowej ani finansowej, jedynie bodźce ekonomiczne w postaci ulg podatkowych.
Stocznia tworzy nowe miejsca pracy
Andrzej Strzeboński, prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego, powiedział w rozmowie z IAR, że obecnie na terenie Stoczni Szczecińskiej trwają działania mające na celu uruchomienie nowych miejsc pracy. "Hipotetycznie możemy od jutra budować statki, ale żeby zacząć musimy uzupełnić infrastrukturę, a także wygenerować montaż finansowy i przygotować firmy do kontraktowania" - wyjaśnił. Zaznaczył, że trudności z uruchomieniem budowy jednostek pod klucz związane są z odejściem Stoczni Szczecińskiej z rynku osiem lat temu.
Słaba koniunktura na rynku
Profesor Dariusz Zarzecki, ekonomista z Uniwersytetu Szczecińskiego, twierdzi, że najważniejszym etapem rozbudowy polskiego przemysłu stoczniowego jest znalezienie miejsca na rynku producentów. Jak mówi, jest on umiarkowanym optymistą co do popytu na polskie jednostki, gdyż obecnie rynek odnotowuje najniższy poziom koniunktury od lat.
Andrzej Podlasiński, prezes Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, obawia się, że rządowa ustawa i proponowane ulgi podatkowe nie obejmą przedsiębiorców, którzy są podwykonawcami. Jak zdradza trwają zaawansowane rozmowy dotyczące stworzenia konsorcjum firm związanych z przemysłem stoczniowym w Polsce.
REKLAMA
Zerowa stawka VAT
W tym tygodniu Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy stoczniowej, która ma na celu aktywizować budowę statków w Polsce. Zakłada on zerową stawkę VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla statków, holowników i lodołamaczy. Przewidziano wybór między obecnym 19 procentowym CIT a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 procenta. To ostatnie rozwiązanie dotyczy budowy nowych statków pod klucz lub przebudowy jednostek, których całkowita wartość to co najmniej 5 milionów euro. Projekt obejmuje również możliwość rozszerzenia specjalnej strefy ekonomicznej i objęcie nią stoczni.
Nowa ustawa ma obowiązywać od 1 stycznia 2017 roku.
IAR, abo
REKLAMA