Matura 2016: abiturienci stawili czoła matematyce. Z jakimi zadaniami musieli się zmierzyć?
Tegoroczni absolwenci liceów i techników, którzy pisali w czwartek egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym, musieli wykazać się na nim znajomością pojęcia funkcji, własności figur geometrycznych oraz wykazać się umiejętnością rozwiązywania równań i nierówności.
2016-05-05, 17:53
Posłuchaj
Maturzyści po egzaminie z matematyki (IAR)
Dodaj do playlisty
Arkusz rozwiązywany przez nich - który opublikowała Centralna Komisja Egzaminacyjna - zawierał 34 zadania, w tym 25 zadań zamkniętych, czyli takich, w których uczeń wybiera jedną z czterech możliwych odpowiedzi oraz 9 zadań otwartych, gdzie zdający sam musi udzielić odpowiedzi oraz poprawnie zapisać sposób rozwiązywania.
Podczas rozwiązywania zadań maturzyści mogli korzystać z zestawu wzorów matematycznych oraz z kalkulatora prostego.
Zdający egzamin musieli wykazać się umiejętnością wykonywania działań na liczbach rzeczywistych, m.in. wykonać działania na potęgach o wykładniku ujemnym, obliczyć logarytm, w którym podstawa i liczba logarytmowana zapisane były w postaci pierwiastka. Rozwiązanie jednego z zadań wymagało od maturzystów obliczenia błędu względnego przybliżenia. Ważna też była umiejętność rozwiązywania równań i nierówności.
Wśród zadań znalazło się równanie stopnia trzeciego w postaci iloczynowej, równanie wymierne, a także nierówność stopnia drugiego.
REKLAMA
Część zadań dotyczyła znajomości pojęcia funkcji, umiejętności korzystania z ich własności. Jedno z zadań polegało na odczytaniu z wykresu zbioru wartości funkcji, inne na znalezieniu wartości minimalnej funkcji w danym przedziale. Niektóre z zadań dotyczyły wyznaczania wartości funkcji trygonometrycznych kątów.
Maturzyści zmierzyli się z zagadnieniami z zakresu geometrii płaskiej. Musieli znać własności figur geometrycznych m.in. prostych, wielokątów, kątów wpisanych i środkowych. Dwa zadania dotyczyły własności figur podobnych, w jednym z nich należało przeprowadzić dowód - wykazać, że dwa trójkąty są podobne.
Część zadań dotyczyła geometrii przestrzennej. W jednym z nich należało np. wyznaczyć cosinus kąta, jaki tworzą wysokość ściany bocznej i płaszczyzna podstawy w danym ostrosłupie. W innym obliczyć objętość stożka, w którym dany był kąt rozwarcia i tworząca oraz obliczyć kąt, jaki tworzy przekrój graniastosłupa z jego podstawą.
Zadania sprawdzały też znajomość ciągów i ich własności, np. należało wyznaczyć siódmy wyraz ciągu arytmetycznego, w którym dany był wyraz czternasty i różnica tego ciągu, czy też wyznaczyć pierwszy wyraz ciągu geometrycznego (x, 2x + 3, 4x + 3).
REKLAMA
W arkuszu znalazły się też zadania, w których należało obliczyć prawdopodobieństwo, np.: "Ze zbioru wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych losujemy kolejno dwa razy po jednej liczbie bez zwracania. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że suma wylosowanych liczb będzie równa 30".
Źródło: TVN24/x-news
Maturzystki z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Norwida w Białymstoku oceniły w rozmowie z PAP, że matura z matematyki nie była łatwa. Iza myślała, że będzie trudniejsza. Dodała, że o ile zadania zamknięte były do rozwiązania, to otwarte były trudniejsze.
- Powinnam zdać - powiedziała Agata, choć - jak dodała - nie jest dobra z matematyki. W jej ocenie było kilka trudnych zadań, ale zrobiła wszystkie.
REKLAMA
Z kolei w ocenie maturzystów z I LO im. ks. Stanisława Konarskiego w Rzeszowie tegoroczna matura z matematyki była raczej łatwa, łatwiejsza od ubiegłorocznej. Tego zdania byli zarówno uczniowie z klasy o profilu mat-geo, jak i humanistyczno-prawnym.
Filip, który będzie zdawał jeszcze matematykę rozszerzoną, ocenił zadania z poziomu podstawowego, jako bardzo łatwe, choć przyznał, że zadanie na obliczenie błędu względnego dotyczące przyrostu drzew mogło sprawić trudności. Jak zauważył, było to zadanie zaskakujące, bo uczniowie nie znali właściwego wzoru, mimo to poradził sobie z nim.
Podobnie Małgorzata, również z klasy mat-geo, uznała to zadanie za najtrudniejsze, takie którego zupełnie się nie spodziewała. Pozostałe zadania nie sprawiły jej problemów i oceniła, że powinna zdać ten egzamin. Przyznała jednocześnie, że prawdopodobnie na studiach, na jakie się wybiera (szkoła aktorska) matematyka nie będzie jej potrzebna.
Marcin z klasy o profilu humanistyczno-prawnym także ocenił maturalne zadania matematyczne, jako łatwe, a jako najtrudniejsze wskazał właśnie to dotyczące przyrostu drzew. Ocenił jednak, że powinien dostać 50 proc. punktów.
REKLAMA
Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym trwał 170 minut. Maturzyści za rozwiązanie wszystkich zadań mogli maksymalnie otrzymać 50 punktów: za każde zadanie, w zależności od jego stopnia trudności, od 1 do 5 punktów; najwyżej punktowane były zadania otwarte.
W środę rano do egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym przystąpiło blisko 350 tys. abiturientów. Najwięcej z nich - 283 tys. to tegoroczni absolwenci liceów ogólnokształcących i techników, którzy zdawali egzamin w nowej formule. W tej samej formule egzamin w środę zdawali także absolwenci liceów z ubiegłego roku, którzy byli pierwszym rocznikiem zdającym w nowej formule: 10,9 tys. to osoby, które wówczas oblały egzamin, a 2,3 tys. to osoby, które chcą poprawić wynik, gdyż nie uzyskały wówczas oczekiwanego przez siebie.
Pozostali maturzyści zdający w środę to abiturienci z wcześniejszych roczników, którzy zdają maturę według starych zasad. W tej grupie 6,5 tys. to osoby, które przystępują do matury po raz pierwszy, 43,9 tys. to osoby, które wcześniej nie zdały egzaminu z matematyki, a 2 tys. to osoby, które chcą uzyskać lepszy wynik niż uzyskały wcześniej. Mieli oni inny arkusz egzaminacyjny niż ten, który dostali do rozwiązania tegoroczni absolwenci. Także ich arkusz Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w środę po południu.
Źródło: PAP
REKLAMA
mr
REKLAMA