Nowości na rynku soków i przecierów

Sadownicy narzekają w tym sezonie na niskie ceny skupu owoców i warzyw, a w związku z tym - i nieopłacalność produkcji.

2016-09-19, 14:38

Nowości na rynku soków i przecierów
Wszystkie soki są naturalne. Foto: Pixabay

Posłuchaj

O rynku soków w audycji Agro-Fakty radiowej Jedynki mówi Barbara Groele ze stowarzyszenia Krajowej Unii Producentów Soków (Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Oskarżają przetwórców o zmowę cenową. Przetwórcy z kolei mówią o nadpodaży  koncentratów owocowych na rynkach światowych, co powoduje obniżanie cen soków.

Nowe soki z jabłek

Jednocześnie starają się urozmaicić ofertę, proponując nowe produkty konsumentom. Nawet sok nie musi być mieszanką różnych odmian jabłek.

- Może to być jednoodmianowy sok na przykład z Antonówki. Również to co już się dzieje na rynku, czyli soki NFC (not from concentrate), czyli nie z soku zagęszczonego. Taki sok charakteryzuje się lepszą smakowitością, a konsument postrzega ten sok jako mniej przetworzony - mówi Barbara Groele ze stowarzyszenia Krajowej Unii Producentów Soków.

"Wszystkie soki są naturalne"

Konsumenci coraz częściej szukają produktów naturalnych. Wszystkie soki są naturalne.

- Zarówno sok zagęszczony jak i sok NFC odpowiada tym samym paragrafom prawa. Do żadnego z tych soków nie można dodawać sztucznych dodatków, jak barwniki, konserwanty, czy aromaty. Cukru nie można dodawać do żadnych soków owocowych, można go dodawać do soków warzywnych, jednak musi być on deklarowany w składzie - podkreśla Barbara Groele.

Dzieci są ważnym klientem

Przetwórcy owoców i warzyw doceniają też dzieci jako ważnych konsumentów. A one często intuicyjnie wybierają sok jabłkowy przed pomarańczowym.

- Dziecko zgodnie z zaleceniami żywieniowców powinna spożywać lokalne owoce i warzywa. Owoce cytrusowe nie są zalecane w pierwszym okresie życia dziecka, bo mają dużo olejków eterycznych  - mówi Barbara Groele.

Nowe opakowania


Te produkty są innowacyjne nie tylko ze względu na odświeżenie obecności na rynku.

Innowacyjność to również forma podania. Musy sprzedawane są w saszetkach, łatwe w dozowaniu dla dziecka. Butelki typu PET, nie tylko szklane, umożliwiające pełną sterylność i są lżejsze. Soki mogą być również innowacyjne ze względu na dobór różnych mieszanek owoców, możemy dodawać zagraniczne owoce, które podnoszą wartość organoleptyczną, ale też poprawiaj skład, produkt jest bogatszy w witaminy, sole mineralne czy antyoksydanty – dodaje Groele.

Inaczej przeciwutleniaczy, czyli związków które spowalniają procesy starzenia się. Soki i przeciery owocowe i warzywne są także bogate w witaminy i błonnik. W co nie zawsze - jak pokazały badania wierzą konsumenci. Spożycie soków w Polsce rośnie bardzo powoli, wynosi około 13 litrów na jednego mieszkańca rocznie. Mniej pije się na Litwie, Słowacji w Czechach i Rumunii. Ponad dwa razy więcej - na przykład w Niemczech.

Aleksandra Tycner, abo

Polecane

Wróć do strony głównej