Już kilkanaście skarg na nieuczciwych akwizytorów firm medycznych w Warszawie

Federacja Konsumentów przestrzega przed oszustami, którzy oferują starszym osobom drogie pakiety medyczne.

2016-10-11, 18:15

Już kilkanaście skarg na nieuczciwych akwizytorów firm medycznych w Warszawie
Oszustwo zaczyna się od zwykłego badania. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O tym, jak nie dać się namówić oszustom na zakup pakietów medycznych i co zrobić, jak podpisało się tego typu umowę, mówił w „Ekpressie gospodarczym” radiowej Jedynki Michał Herde, prezes Oddziału Federacji Konsumentów w Warszawie (Robert Lidke, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Często seniorzy są nakłaniani do brania kredytów na zakup takiego pakietu, przestrzegał na antenie radiowej Jedynki Michał Herde, prezes Oddziału Federacji Konsumentów w Warszawie.

Michał Herde Michał Herde

 - Kiedy już senior dał się namówić na pakiet medyczny, okazuje się, że on coś kosztuje i to dużo, ale jest na raty. Konsultant mówi, że pomoże je załatwić, a nawet zawiezie do banku. Pakiet w ostateczności kosztuje 4 – 8 tys. zł, czyli bardzo dużo. Konsument dopiero może ochłonąć w domu i zrozumieć, co podpisał – wyjaśnia gość „Ekpressu gospodarczego”.

Pakiety niewarte wydanych pieniędzy

Jak dodaje Michał Herde, taki pakiet na pewno nie jest wart wydanych na niego pieniędzy.

- Nie wiadomo, kto będzie świadczył te usługi, bo to nie wynika wprost z umowy, która jest czasami zawierana na 24 miesiące. Nie wiadomo nawet, czy w tym okresie spółka, która oferuje ten pakiet medyczny, będzie istniała. Poza tym taki pakiet, kosztujący 4 czy 8 tys. zł, nie jest po prostu wart swojej ceny. Mało tego, konsument, który wychodzi z takiej rozmowy z konsultantem, czuje się zmanipulowany, namówiony, a czasami wręcz zmuszony do zawarcia tej umowy – podkreśla ekspert Federacji Konsumentów.

REKLAMA

Umowę można wypowiedzieć

Rozmówca Jedynki przypomina również o bardzo ważnej zasadzie, o której należy pamiętać w takich wypadkach, że z zawartego kontraktu nie można się wycofać bez zgody drugiej strony, z którą tego typu umowę zawarliśmy. Są jednak wyjątki od tej zasady.

- Jeżeli kupujemy coś na odległość, czy poza lokalem przedsiębiorstwa, wówczas mamy 14 dni na odstąpienie od tej umowy. Ale to jest wyjątek – tłumaczy Michał Herde. – Ta sytuacja, o której teraz mówimy, to rozmowy z konsultantem w lokalu przedsiębiorstwa, więc tak naprawdę ratuje nas tylko to, że jest to umowa o charakterze ciągłym, dzięki temu z takiej umowy możemy się wycofać przez wypowiedzenie. Możemy tę umowę wypowiedzieć w każdej chwili. Jeśli nie doszło jeszcze do świadczenia żadnej usługi, to nie powinniśmy ponosić żadnych kosztów związanych z tym wypowiedzeniem – dodaje.

Pozostaje kredyt

W niektórych przypadkach pozostaje jednak problem kredytu zaciągniętego na opłacenie takiego pakietu medycznego.

- Ci, którzy wzięli kredyt bankowy, będą musieli go prawdopodobnie spłacić – zaznacza ekspert.

REKLAMA

Bezpłatna pomoc prawna

W ciągu ostatnich dwóch tygodni zgłosiło się do warszawskiego oddziału Federacji kilkunastu poszkodowanych seniorów. Federacja Konsumentów w tym, jak i w innych przypadkach, udziela bezpłatnej pomocy prawnej konsumentom i pomaga wycofać się z niekorzystnych umów.

- Przez cały czas staramy się ostrzegać seniorów, żeby zachowywali się odpowiedzialnie, chronili siebie, swoje rodziny i swoje pieniądze, żeby nie brali udziału w pokazach, na których namawia się ich na zakup drogich rzeczy – zaznacza Michał Herde. – Ta konkretna sytuacja jest na gorąco, bo ostatnio otrzymaliśmy w ciągu tygodnia czy dwóch wiele skarg – dodaje.

Federacja, oprócz tego, że pomaga konsumentom wycofać się z niekorzystynych umów i pomaga wyegzekwować zwrot pieniędzy, pisze z poszkodowanymi zawiadomienie do prokuratury albo na policję o możliwości  popełnienia przestępstwa przez oszustów.

Robert Lidke, awi

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej