Kto zarabia na mundialach? Piłkarz na końcu łańcucha
Mimo że gaże piłkarzy i wpływy do kas narodowych reprezentacji przyciągają uwagę, wszak 32 drużyny biorące udział w Mundialu w Rosji „zgarną” w sumie 400 mln dolarów, to trzeba sobie jasno powiedzieć – główni aktorzy tego turnieju - piłkarze, znajdują się raczej na końcu łańcucha beneficjentów czerpiących dochody z tego wydarzenia.
2018-06-14, 21:34
Jak piszą Julien Ponthus, Helen Reid w opracowaniu zamieszczonym na stronach internetowych agencji Reutera, Puchar Świata w piłce nożnej to potężne narzędzie do zarabiania pieniędzy, a gracze giełdowi zajęci są wybieraniem browarów, zakładów bukmacherskich, sieci pubów i marek odzieży sportowej, które skorzystają na związanym z turniejem globalnym wzroście dochodów.
Bo, jak piszą, to największe wydarzenie sportowe na świecie daje szansę dotarcia do nowych klientów i zaprezentowania nowych produktów. Według cytowanej przez Reutersa agencji marketingowej Zenith, tegoroczny turniej w Rosji wzbogaci globalny rynek reklamowy o co najmniej 2,4 mld dolarów.
A zważywszy, że turniej obejrzy na świecie 3,5 mld widzów, to jest to doskonała okazja do dotarcia do konsumentów na dużą skalę, powiedział Reutersowi Jonathan Barnard, dyrektor w firmie Zenith.
REKLAMA
Mundial ciągnie w górę sprzedaż browarów
Zwycięzcą będą na pewno browary, bo piwo będzie pijane w dużych ilościach, aby świętować zwycięstwa lub topić smutki.
Zwykle browary zyskują 2-3-procentowy wzrost sprzedaży w krajach goszczących w czasie Mistrzostw Świata, oceniają analitycy Morgan Stanley, którzy przeanalizowali cztery poprzednie mundiale.
Jak twierdzą analitycy, Carlsberg, lider rynku w Rosji i producent Budweiser ABInBev, globalny sponsor, znajdą się wśród zwycięzców tego turnieju.
ABInBev ocenia, że Puchar Świata zwiększy roczne wielkości sprzedaży w Brazylii i Argentynie o 0,5 do 1 punktu procentowego, dzięki meczom napędzającym piwo w normalnie suchszych zimowych miesiącach.
Puby i ogródki piwne też zacierają ręce
W Wielkiej Brytanii operatorzy pubów, tacy jak Greene King, również są zwycięzcami, mimo że postępy w ostatnich ośmiu wydarzeniach byłyby postrzegane jako osiągnięcie dla młodej drużyny z Anglii.
Morgan Stanley stwierdził, że wzrost sprzedaży w sieci pubów wzrósł o 3,5 procent podczas Euro 2016, kiedy "Three Lions" poniósł rozczarowujące straty przeciwko Islandii podczas fazy pucharowej.
REKLAMA
Zarabiają też zakłady bukmacherskie
Puchar Świata również zwykle napędza hazard, a bukmacherzy z Wielkiej Brytanii, tacy jak GVC czy Paddy Power Betfair, postrzegani są jako dobre zakłady, szczególnie jeśli Anglia ma się dobrze.
"Silny pokaz z Anglii będzie interesował i ma nadzieję, a im dalej drużyna narodowa będzie się rozwijać, tym więcej graczy będzie musiało stawiać zakłady z sercem, a nie głowami", powiedział Laith Khalaf, starszy analityk w Hargreaves.
Wielki czas dla producentów odzieży sportowej
Największe na świecie marki odzieży sportowej rywalizują również o dominację w branży, dostarczając np. koszulki Nike do 10 krajów, w tym Brazylii, Francji i Anglii.
Chi Chan, który nadzoruje inwestycje w akcje strefy euro dla Hermes Investment Management, zdecydował się zainwestować w Adidasa, rywala Nike, który robi wszystko, aby utrzymać pozycję lidera w grze.
Wielka rywalizacja między Adidasem i Nike
Nike wyposażyło więcej zespołów po raz pierwszy w Brazylii w 2014 roku, ale Adidas walczył, i w tym roku sponsorował 12 z 32 uczestniczących drużyn, w tym silnych rywali, takich jak Niemcy i Hiszpania, a także gospodarzy.
Podczas Mistrzostw Świata w 2014 roku dwie z 12 drużyn wyposażonych przez Adidasa - Niemcy i Argentyna - awansowały do finału, a Niemcy zdobyły puchar. Połowa zespołów wyekwipowanych przez Nike została wyeliminowana po fazie grupowej, a zespoły w ubiorach Pumy nie zdołały pokonać ćwierćfinałów.
Polska reprezentacja występuje w koszulkach Nike.
REKLAMA
Warto wiedzieć:
Każdy z narodowych zespołów, który zagra w Rosji, otrzyma do podziału co najmniej 8 mln dol. Ekipy, które dostaną się do 1/8 finału, dostaną po 12 mln dol. Na konto ćwierćfinalistów wpłynie z kolei po 16 mln dol.
Reprezentacja, która zajmie czwarte miejsce, dostanie 22 mln dol. premii, a trzecie – 24 mln dol. Wicemistrz mundialu dostanie 28 mln dol. - o 3 mln dol. więcej w porównaniu do mistrzostw w 2014 r. Natomiast zwycięska drużyna podzieli się kwotą w wysokości 38 mln dol., czyli o 3 mln dol. większą niż w Brazylii.
REKLAMA
W tym roku FIFA ma siedmiu oficjalnych partnerów Mundialu, Są to: Coca Cola, Adidas, Visa, Hyundai- KIA Motors, Wanda Group, Gazprom Quatar Airways. Jest 5 sponsorów: Budwaiser, McDonald, Vivo, Hisense, Mengniu.
Reuters.com, FIFA, PZPN, jk
REKLAMA