Historia lotnictwa wojskowego w cyklu "100 lat przemian"

Stulecie polskiego lotnictwa wojskowego obfituje nie tylko w bohaterskich i walecznych pilotów, ale również w osiągnięcia inżynierów i konstruktorów z branży lotniczej. W naszym cyklu "100 lat przemian" historię branży przypomina Sylwia Zadrożna z Naczelnej Redakcji Gospodarczej. 

2018-08-25, 12:33

Historia lotnictwa wojskowego w cyklu "100 lat przemian"
W 1946 roku rozpoczęła się historia Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Foto: materiały prasowe WZL Nr 2

Posłuchaj

W naszym cyklu "100 lat przemian" historię branży lotnictwa cywilnego przypomina Sylwia Zadrożna z Naczelnej Redakcji Gospodarczej.
+
Dodaj do playlisty

Pierwsze w Polsce zakłady lotnicze powstały na warszawskim Polu Mokotowskim, gdzie na przełomie 1919 i 1920 roku rozpoczęto budowę prototypu dwumiejscowego samolotu liniowego. W latach 20-stych w zakładach w Warszawie, Poznaniu i Białej Podlaskiej produkowano płatowce na licencji francuskiej, ale niedługo potem opracowano też polski płat.

Była to taka konstrukcja skrzydła, która dzięki wygięciu i zwężeniu na wysokości kadłuba zapewniała pilotowi dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Polskie samoloty myśliwskie wykorzystujące to rozwiązanie były zaliczane do najnowocześniejszych na świecie.

- Zakłady lotnicze powstawały też w ramach Centralnego Okręgu Przemysłowego, w Rzeszowie i Mielcu - mówi Jakub Skiba, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

- W produkcję lotnicza zainwestowano bardzo dużo. Z tą perspektywą, że siły lotnicze staną się istotnym elementem wyposażenia polskich sił zbrojnych - dodaje prezes. Niestety zabrakło czasu. Niemcy dysponowali znaczącą przewagą, gdyby Polska miała czas do dyspozycji, gdyby można było rozwinąć ten potencjał i z pewnością we wrześniu 1939 roku sytuacja wyglądałaby inaczej. 

REKLAMA

- Natomiast w 1946 roku rozpoczęła się historia Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy - przypomina Waldemar Topol, dyrektor techniczny. - Te warsztaty zabezpieczały bieżące naprawy i serwis samolotów - dodaje. A obecnie zakłady serwisują nowoczesne maszyny polskich sił powietrznych. 

Obecnie zakłady stawiają też na drony - dodaje Jędrzej Kowalczewski, dyrektor ds. produkcji.

- Przyszłość to także samoloty bezzałogowe, które są w kręgu naszych zainteresowań - podkreśla. 

Historia lotnictwa wojskowego zaczęła się 100 lat temu w Warszawie, a dziś mamy w stolicy Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne, które już od 50 lat tworzy sprzęt do naziemnej obsługi statków powietrznych, tak zwany NOSP - mówi prezes spółki Piotr Kisiel.

REKLAMA

- Bez naszego udziału żaden polski samolot lub śmigłowiec w siłach zbrojnych nie byłby w stanie bronić naszego kraju - dodaje. 

A chodzi tu o produkowane w Warszawie zasilacze do samolotów, lotniskowe dystrybutory azotu, powietrza czy tlenu. Cały sprzęt to polska myśl techniczna.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Sylwia Zadrożna, kw 

 Partnerem audycji jest Polska Grupa Zbrojeniowa

REKLAMA

Partnerem audycji Cafe Armia jest Polska Grupa Zbrojeniowa

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej