Andrzej Adamczyk: wykorzystamy wszystkie środki z UE na przebudowę kolei
"Odpowiedzialny rozwój, gospodarka dla ludzi" - to jeden z paneli trwającego kongresu Prawa i Sprawiedliwości w Katowicach. Uczestnicy debaty mówili o wyzwaniach na kolejne lata. - W 2023 r. potwierdzi się, że wykorzystaliśmy wszystkie środki pomocy unijnej na przebudowę infrastruktury kolejowej - zapewnił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
2019-07-05, 19:57
Posłuchaj
Andrzej Adamczyk, szef resortu infrastruktury, ocenił w trakcie panelu "Odpowiedzialny rozwój, gospodarka dla ludzi" na konwencji PiS w Katowicach, że "pod koniec 2015 r., w czasie przejęcia rządów, nieprzygotowanie projektów blokowało oczekiwany program inwestycyjny na kolei, co przełożyło się na zatłoczenie i spadek bezpieczeństwa na drogach".
Powiązany Artykuł
Andrzej Adamczyk: walka z wykluczeniem komunikacyjnym to nasz najważniejszy cel
- Dzisiaj sytuacja jest zupełnie inna – to jest właśnie to myślenie w kategoriach odpowiedzialnego rozwoju - przekonywał Adamczyk. - Kwotę przeznaczoną na inwestycje kolejowe, czyli 67 mld zł, zwiększyliśmy w ostatnich miesiącach o kolejne 3 mld zł. Z tego projekty za 10 mld zł są już rozliczone. 2023 r. będzie rokiem, który potwierdzi, że wykorzystaliśmy wszystkie środki pomocy unijnej na przebudowę infrastruktury kolejowej - zapewnił minister.
Rząd spina ruszt komunikacyjny
Polityk odniósł się również do sytuacji na drogach. - Obecny rząd spina ruszt komunikacyjny w postaci docelowo 2 tys. km autostrad. 1,6 tys. km autostrad jest w użytkowaniu - mówił.
- Ponad 300 km jest w budowie. W sierpniu oddajemy kilkadziesiąt kilometrów. Rząd znalazł środki, żeby zrealizować ten program do samego końca. Brakuje nam tylko pokrycia dla 30 km najmniej przygotowanego odcinka A2 między Białą Podlaską, a wschodnią granicą państwa - wskazał Adamczyk.
REKLAMA
Mówił też obudowie dróg ekspresowych. - Dzisiaj, na 2019 r. mamy 2,6 tys. km. Niebawem oddajemy do użytkowania 360 km z 460 km deklarowanych na ten rok. To jest właśnie myślenie w kategoriach odpowiedzialnego rozwoju - powtórzył szef MI, mówiąc też następnie m.in. o realizowanych programach inwestycji dworcowych, programie likwidacji wykluczenia komunikacyjnego czy Funduszu Dróg Samorządowych.
Postulaty Adamczyka
Wśród swoich rekomendacji Adamczyk wymienił sprawną komunikację i walkę z wykluczeniem komunikacyjnym, realizację programów kolejowego, drogowego i funduszu dróg samorządowych, a także budowę ważnych dróg mających być "silnikami rozwoju do niedawna zapomnianych jeszcze regionów", jak Via Carpatia.
Postulował także odpowiednią politykę taborową państwa, która każe lokować zamówienia szczególnie w polskich fabrykach.
REKLAMA
Jak wyjaśnił, w razie ewentualnego spowolnienia gospodarczego, "miliardowe inwestycje, jak Centralny Port Komunikacyjny, będą silnikami, które utrzymają tempo rozwoju gospodarczego w Polsce".
kad
REKLAMA