Kontrakt z PKP Intercity uratował słynnego "Cegielskiego"
PKP Intercity odebrało już wszystkie 90 wagonów po modernizacji, którą dla przewoźnika przeprowadziła poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych Cegielski - poinformował w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Wartość kontraktu to prawie 410 mln zł.
2020-01-15, 18:05
Posłuchaj
- Przekazano już zmodernizowanych w "Fabryce Pojazdów Szynowych Cegielski" 90 wagonów. Jak państwo pamiętacie, w roku 2017 w Poznaniu w Fabryce Pojazdów Szynowych miałem zaszczyt być obecny przy podpisaniu umowy na modernizację wagonów dla PKP Intercity na kwotę prawie 410 mln zł - powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Powiązany Artykuł
Rząd przyjął ustawę ws. konkurencji na kolei. Zobacz, co się zmieni
Coraz nowszy tabor Intercity
- Nie tylko drogowcy oddają zamówione przedsięwzięcia przed terminem. Okazuje się, że polscy kolejarze, Fabryka Pojazdów Szynowych Cegielski również jest w stanie przed terminem wykonać zadanie. Prawie sześć miesięcy wcześniej pasażerowie będą mogli cieszyć się nowoczesnym, komfortowym taborem - dodał Andrzej Adamczyk.
Unowocześnione wagony to pojazdy przedziałowe klasy drugiej, wyposażone w wygodne fotele, z klimatyzacją, z gniazdkami. Ponadto w wagonach zostały zamontowane wzmacniacze sygnału oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu.
REKLAMA
Odrodzenie "Cegielskiego"
Minister przypomniał, że słynny poznański zakład do roku 2015 był nierentowny i planowano jego likwidację.
>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Premier Mateusz Morawiecki: zależy nam, by kolejnictwo odzyskało dawny blask
- Dzisiaj przedsiębiorstwo posiada portfel zamówień na prawie 1 mld zł i to jest kolejna z dobrych informacji. Mamy nadzieję, że do roku 2023 cztery na pięć pociągów były zestawione z nowoczesnych, nowych bądź zmodernizowanych wagonów - powiedział Adamczyk.
Powiązany Artykuł
Marek Chraniuk: kolej realizuje duże projekty modernizacyjne
Większa szybkość i komfort podróżnych
REKLAMA
W zmodernizowanych wagonach zamontowano wózki nowego typu, które poprawiają komfort podróży, a maksymalna dopuszczalna prędkość zwiększona została ze 140 km/h do 160 km/h.
PKP Intercity planuje, że w sumie na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację taboru już posiadanego, a także na stacje postojowe przeznaczy do 2023 roku około 7 mld zł.
Nowoczesne, punktualne i bezpieczne pociągi
Kontrakt, który zrealizowała, i to 5 miesięcy przed czasem, fabryka "Cegielski", jest elementem strategii taborowej, która realizuje spółka PKP Intercity - mówił w Programie I Polskiego Radia rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś. Wyjaśniał, że strategia zakłada, że do końca 2023 roku 80% elementów taboru (wagonów, lokomotyw) będzie nowych lub zmodernizowanych. Szymon Huptyś, że odebrane dzisiaj wagony będą użytkowane na takich trasach jak Szczecin-Białystok czy Przemyśl-Kołobrzeg.
- Możemy zatem mówić o bardzo gruntownej przebudowie taboru z myślą o pasażerach - podkreślił gość Jedynki.
REKLAMA
Szymon Huptyś powiedział, że współpraca PKP Intercity z polskimi firmami układa się bardzo dobrze. W tym kontekście wymienił m.in. spółkę Newag, która dostarcza nowoczesne lokomotywy. To z kolei ułatwia walkę z opóźnieniami na kolei, które dość często wynikają po prostu z awarii.
- Wymieniając i modernizując tabor staramy się dążyć do tego celu, jakim jest komfortowa, punktualna i bezpieczna kolej - podsumował.
PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/sw
REKLAMA