Epidemia koronawirusa. E-lekcje historii z Polskim Radiem. Materiały dla nauczycieli. XVII WIEK
Epidemia koronawirusa postawiła polską edukację przed wielkim wyzwaniem. Tysiące nauczycieli mierzą się z zadaniem realizowania podstawy programowej online i zapewnienia uczniom atrakcyjnych materiałów wspomagających naukę. Bogata oferta materiałów historycznych portalu PolskieRadio24.pl to znakomite narzędzie, które w przyjazny dla młodzieży sposób pomoże zrozumieć przyczyny, przebieg i skutki najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski i świata.
2020-03-27, 05:50
Przedstawiamy wybór artykułów i serwisów historycznych, które urozmaicą zdobywaną przez uczniów wiedzę, wzbogacą e-lekcje o najciekawsze audycje historyczne, infografiki i materiały interaktywne oraz pozwolą najbardziej zainteresowanym wsłuchać się w opinie najwybitniejszych historyków. Materiały przygotowane przez portal PolskieRadio24.pl bazują także na bogatych zbiorach nagrań z 95-letniej historii Polskiego Radia. Użytkownicy mają więc możliwość wsłuchać się w głosy wybitnych postaci, o których do tej pory jedynie czytali w podręcznikach.
W trzecim artykule z cyklu prezentujemy propozycje dotyczące XVII wieku w Polsce i na świecie. Wybór oparliśmy o podstawę programową (zalecenia dla poziomu podstawowego i rozszerzonego) dla liceów i techników.
XVII WIEK
XXII Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.
Uczeń: omawia konflikty wewnętrzne i zewnętrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów; 2) opisuje sytuację wewnętrzną i położenie międzynarodowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów w latach 1669–1696; 4) charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.;3)wyjaśnia wewnętrzne i międzynarodowe uwarunkowania XVII-wiecznych konfliktów Rzeczypospolitej Obojga Narodów;przedstawia przebieg wojen toczonych przez Rzeczpospolitą Obojga Narodów w XVII w., z uwzględnieniem roli wybitnych dowódców i polityków, w tym: Stanisława Żółkiewskiego, Jana Karola Chodkiewicza, Stefana Czarnieckiego, Jana III Sobieskiego;
Nasze propozycje:
- Starania Zygmunta III Wazy o koronę szwedzką i detronizacja króla,
- Bitwa pod Kircholmem - miażdżąca moc husarii,
- Dymitriady - polskie awantury na moskiewskiej ziemi,
- Dymitr Samozwaniec - carewicz czy oszust?
- Bitwa pod Kłuszynem - największy sukces polskiego oręża doby XVII w.
- Hołd Szujskich - car kłania się polskiemu królowi,
- Bartłomiej Nowodworski - komandos polskich królów,
- Rozejm w Dywilinie - Rzeczpospolita największa w swoich dziejach,
- Klęska cecorska w wojnie z Turkami,
- Oblężenie Chocimia,
- Bohdan Chmielnicki i jego powstanie,
- Jeremi Wiśniowiecki - młot na Kozaków,
- Bitwa pod Korsuniem - zgubne skutki hetmańskiego pijaństwa,
- Potop szwedzki,
- Obrona Kamieńca Podolskiego,
- Bitwa pod Hodowem, czyli zwycięskie sarmackie Termopile,
- Postać Stanisława Żółkiewskiego,
- Stefan Czarniecki - jeden z dwóch Polaków uwiecznionych w hymnie.
Uczeń: ocenia znaczenie bitwy pod Wiedniem dla losów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy;
REKLAMA
Nasze propozycje:
- Odsiecz wiedeńska - na ratunek chrześcijańskiej Europy,
- INFOGRAFIKA dotycząca kulisów triumfu Sobieskiego pod Wiedniem,
XXIII. Ustrój, społeczeństwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.
Uczeń: opisuje proces oligarchizacji życia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzględniając wpływy obce, liberum veto i rokosze;
Nasze propozycje:
- Dzieje liberum veto i jego znaczenie dla ustroju Rzeczpospolitej,
- Rokosz Lubomirskiego jako przykład specyficznego dla Rzeczpospolitej rozwiązania ustrojowego,
Powiązany Artykuł

Materiały dla nauczycieli. Renesans
Uczeń: opisuje i ocenia projekty wzmocnienia władzy królewskiej w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, w tym: Piotra Skargi, Jana Kazimierza;
Nasze propozycje:
- Sylwetka ks. Piotra Skargi i ocena postaci,
- Sąd nad postacią Jana Kazimierza,
- Postaci Janusza i Bogusława Radziwiłłów,
Uczeń: charakteryzuje cechy sztuki barokowej i opisuje sarmatyzm jako ideologię i styl życia szlachty w Rzeczypospolitej Obojga Narodów,
Nasze propozycje:
- Korespondencja Sobieskiego i Marysieńki jako przykład barokowej sztuki epistolarnej,
- Jan Andrzej Morsztyn - frywolny wieszcz baroku,
- Wespezjan Kochowski - czołowy przedstawiciel sarmatyzmu,
- Franciszka Radziwiłłowa i jej polski przekład Moliera,
Powiązany Artykuł

Materiały dla uczniów i nauczycieli. Starożytność i średniowiecze
XVII Europa w XVI–XVII w.
Uczeń: przedstawia drogę do nowego modelu monarchii europejskich w epoce nowożytnej, z uwzględnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego;
REKLAMA
Nasze propozycje:
- Sylwetka i doktryna Ludwika XIV,
- Postać kardynała Richelieu i jego następcy, Julesa Mazariniego.
Uczeń: charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzględnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej;
Nasze propozycje:
Uczeń: wyjaśnia genezę i opisuje następstwa rewolucji angielskich;
Nasze propozycje:
- Sylwetka przywódcy rewolucji, Olivera Cromwella,
- John Milton - autor "Raju utraconego" jako myśliciel rewolucji angielskiej,
Uczeń: opisuje proces kształtowania się państwa moskiewskiego/rosyjskiego w XVI–XVII w.;
Nasze propozycje:
REKLAMA