Pociąg dwunapędowy zwiększa funkcjonalność kolei. Pierwszy polski pojazd hybrydowy już wozi pasażerów
Urząd Województwa Zachodniopomorskiego jako pierwszy w Polsce zamówił hybrydowe pojazdy szynowe. Pierwsze z nich trafiły właśnie do eksploatacji. "To realizacja wizji naszego województwa jako przyjaznego mieszkańcom, ale także jako najbardziej proekologicznego województwa w Polsce" – podkreśla Olgierd Geblewicz, marszałek woj. zachodniopomorskiego.
2021-01-23, 12:45
Nowatorski hybrydowy zespół trakcyjny Impuls 2 jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz napędu elektrycznego posiada też napęd spalinowy, pozwalający na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.
Zastosowanie innowacyjnej technologii sprawia, że funkcjonalność i zakres zastosowania pojazdu przez przewoźników wzrasta, a ponadto wyższy jest komfort jazdy pasażerów.
Oficjalna premiera pojazdu odbyła się podczas 13. Międzynarodowych Targów Kolejowych w Gdańsku, gdzie Impuls 2 zdobył nagrodę główną TRAKO 2019 w konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego dla wyrobów i innowacji technicznych stosowanych w kolejnictwie.
Powiązany Artykuł
Rekordowe zainteresowanie samorządów programem #KolejPlus. Wiemy, ile wniosków przeszło do drugiego etapu
Komfortowo, a jednocześnie ekologicznie
– Te pojazdy hybrydowe, które jako pierwsze przyjechały na zachodniopomorskie tory są realizacją wizji naszego województwa jako przyjaznego mieszkańcom, ale także jako najbardziej proekologicznego województwa w Polsce. Nie wszędzie w Polsce tory są zelektryfikowane, a dzięki tym pociągom dwunapędowym będziemy w stanie podróżować wszędzie tam, gdzie jest to możliwe z napędem elektrycznym, a tam gdzie jest to niezbędne tam będziemy poruszać się z napędem spalinowym. Będzie można nimi podróżować komfortowo, ale jednocześnie ekologicznie. Jestem przekonany, że te pociągi będą fantastycznie służyły naszym mieszkańcom, turystom, ale i środowisku naturalnemu – powiedział Olgierd Geblewicz marszałek woj. zachodniopomorskiego.
REKLAMA
Wyprodukowany przez spółkę NEWAG Impuls 2 pomieści 302 osoby, w tym 150 na miejscach siedzących. Przy jego projektowaniu szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo i komfort podróży. Przedział pasażerski jest wyposażony w system gaszenia pożaru, system informacji dla podróżnych, system monitoringu GPS, a także komfortowe fotele oraz półki na bagaże. Dodatkowo pojazd jest wyposażony w wieszaki na rowery oraz rampy dla niepełnosprawnych. Pojazd osiąga prędkość 160 km/h poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym.
Powiązany Artykuł
PKP Intercity podsumowało rok 2020 i przedstawiło plany na 2021
Możliwość zamówienia kolejnych 10 pojazdów
Pomorze Zachodnie jest właścicielem największej liczby Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych Impuls. W ciągu 5 lat – od 2013 do 2018 – województwo wzbogaciło się o 40 jednostek tego typu, tym samym czyniąc region najbardziej rozwiniętym pod względem użytkowania nowoczesnych pojazdów, a także pod względem dbałości o jego zintegrowanie.
Wartość obecnego zamówienia wynosi 40 mln zł. Możliwe jest skorzystanie z prawa opcji zamówienia kolejnych 10 pojazdów hybrydowych o wartości 200 mln zł.
REKLAMA
PolskieRadio24.pl,PAP, DoS
REKLAMA