Pandemia sprzyja rozwojowi e-commerce. Za tym idą kolejne miejsca pracy

Pandemia COVID-19 sprzyja rozwojowi e-commerce; w Polsce przyczyniła się do skokowego rozwoju tej branży, co zbiega się z wejściem na rynek polskiej wersji Amazona, światowego giganta sprzedaży elektronicznej - napisał Polski Instytut Ekonomiczny w "Tygodniku Gospodarczym".

2021-04-22, 10:45

Pandemia sprzyja rozwojowi e-commerce. Za tym idą kolejne miejsca pracy
Wśród osób, które korzystają z portfeli elektronicznych, metoda ta preferowana jest ze względu na szybkość oraz wygodę.Foto: Prostock-studio/Shutterstock

Instytut powołał się na raport "Is e-commerce good for Europe? Economic and environmentalimpact study", w którym pokazano korzystny wpływ e-commerce na handel stacjonarny i zatrudnienie. Raport powstał na podstawie danych z Eurostatu oraz z badań przedsiębiorstw handlu detalicznego i konsumentów przeprowadzonych w ośmiu krajach Europy.

Zmniejsza się liczba sklepów

"Z raportu wynika, że w latach 2005-2019 stacjonarny handel detaliczny w badanych krajach ulegał koncentracji (wzrost udziału w sieciach handlowych) i chociaż zmniejszała się liczba sklepów (średniorocznie o 0,9 proc.), to ich przeciętna powierzchnia rosła" – czytamy w opracowaniu.

Powiązany Artykuł

zakupy online free 1200.jpg
Wartość polskiego e-handlu rośnie w imponującym tempie. W tym roku może podskoczyć o kolejne 30 procent

Ponadto – jak wskazał PIE – sprzedaż online pomaga w rozwoju handlu stacjonarnego.

"Szczególnie małe sklepy stacjonarne, sprzedające również online, wykazują większy wzrost sprzedaży niż konkurenci działający tylko w handlu stacjonarnym. Na przykład we Francji i Niemczech wzrost sprzedaży odnotowało 52 proc. małych sklepów łączących sprzedaż offline i online wobec 39 proc. sklepów działających tylko stacjonarnie" – napisano.

REKLAMA

Z raportu wynika, że stacjonarne małe placówki handlu detalicznego częściej korzystają z kanału internetowego w krajach, w których e-commerce jest bardziej ugruntowany, jak Holandia – 48 proc. sklepów handlu detalicznego niezorganizowanego oferuje sprzedaż online, a we Włoszech, kraju z niskim poziomem e-commerce – 10 proc.

Wielokanałowa sprzedaż detaliczna

W raporcie podkreślono, że e-commerce generuje nowe miejsca pracy. W badanych krajach bezpośrednie zatrudnienie w handlu detalicznym wzrosło w latach 2008-2018 o 1,3 mln osób (o 300 tys. w handlu elektronicznym, o 1 mln w stacjonarnym, z czego 900 tys. to sektor niespożywczy).

Jak podał PIE, jedno bezpośrednie miejsce pracy w e-commerce przekłada się średnio na kolejne 1,2 pośredniego miejsca pracy (obsługa zamówień i dostaw). Natomiast w stacjonarnym handlu detalicznym to jedna piąta takiego stanowiska. Handel elektroniczny tworzy więcej miejsc pracy w sektorze logistycznym, a mniej w handlu detalicznym.

"Dalszy rozwój handlu detalicznego zmierzać będzie w kierunku wielokanałowej sprzedaży detalicznej tj. łączącej handel offline i online, kreując nowe miejsca pracy w sektorze handlu i logistyce" – podkreśla Instytut.

REKLAMA

Najwyższa jakość bezpośredniej obsługi

Według analityków PIE firmy rozwijające produkty markowe przyspieszą rozwój handlu online, skierowanego bezpośrednio do konsumenta, ponieważ dostrzegą korzyści wynikające m.in. z możliwości lepszego poznania potrzeb klienta i z szybkiej reakcji firmy.

Z kolei małe sklepy stacjonarne będą coraz bardziej koncentrować się na zapewnieniu najwyższej jakości bezpośredniej obsługi klienta, rozszerzając ofertę usług, w tym posprzedażowych.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej