Nowe oszustwo zw. z obsługą celną przesyłek spoza UE. Poczta Polska ostrzega

Poczta Polska ostrzega przed oszustwami phishingowymi związanymi z obsługą celną przesyłek ze sklepów spoza Unii Europejskiej. Oszustwo polega na wysyłaniu zawirusowanych wiadomości z prośbę o uzupełnienie dokumentacji celnej towarów zakupionych w azjatyckich sklepach internetowych.

2021-06-02, 08:00

Nowe oszustwo zw. z obsługą celną przesyłek spoza UE. Poczta Polska ostrzega
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock.com / Rawpixel.com

Według Poczty Polskiej, która od 1 lipca br. przejmie obsługę celną przesyłek spoza Unii Europejskiej, stało się to pretekstem do przeprowadzenia przez cyberprzestępców groźnych akcji phishingowych.

"Akcje te polegają na kierowaniu do użytkowników prywatnych zawirusowanych wiadomości zawierających prośbę o uzupełnienie dokumentacji celnej dotyczącej towarów zakupionych w azjatyckich sklepach internetowych. Spełnienie prośby grozi utratą osobistych danych lub pieniędzy" - ostrzega spółka.

Wirus pozwoli wykraść dane

Powiązany Artykuł

konto internetowe 1200.jpg
Jak bezpiecznie korzystać z internetowej bankowości i bronić się przed phishingiem

Ponieważ zmiana sposobu postępowania z przesyłkami jest zagadnieniem nowym, internetowi oszuści postanowili wykorzystać ten fakt, rozsyłając fałszywe e-maile do klientów, w których zachęcają do otwarcia zawirusowanego załącznika lub linku.

Jak wyjaśniła rzecznik prasowa Poczty Polskiej Justyna Siwek, po kliknięciu w załącznik albo link znajdujący się w otrzymanej wiadomości, komputer może zostać zarażony wirusem, w tym wypadku koniem trojańskim, który pozwoli przestępcom wykraść dane i przejąć kontrolę nad komputerem.

REKLAMA

- W przypadku najnowszego ataku cyberprzestępców, jaki wykryliśmy, użytkownik może też zostać poproszony o dane logowania do banku albo innych serwisów. Grozi to przekazaniem wrażliwych danych osobowych, a nawet utratą pieniędzy z kont bankowych - informuje rzeczniczka.


Poczta nie o dane bankowe

Jak podkreśla Justyna Siwek, Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła i nigdy nie prosi swoich klientów o dane bankowe.

Spółka apeluje, aby wszelkie wiadomości tego typu zgłaszać na adresy: incydent@poczta-polska.pl lub cyberbezpieczenstwo@poczta-polska.pl.

"Prosimy także o przesłanie podejrzanej wiadomość jako załącznik, a nie poprzez "przekaż dalej", gdyż utrudnia to analizę e-maila i opóźnia ustalenie sprawcy" - apeluje spółka.

REKLAMA

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej