Afera w stołecznym ratuszu. Urzędnik, który fałszował listy płac, kontrolował sam siebie

Zakończyła się kontrola w Dzielnicowym Biurze Finansów Oświaty na Pradze-Północ. Przeprowadzono ją w związku z defraudacją ponad 700 tysięcy złotych z praskiego budżetu przez urzędnika i byłego kandydata PO na radnego dzielnicy Mariusza G.

2021-06-29, 13:38

Afera w stołecznym ratuszu. Urzędnik, który fałszował listy płac, kontrolował sam siebie
Budynek warszawskiego ratusza. Foto: ArtMediaFactory/shutterstock

Z raportu pokontrolnego datowanego na 16 czerwca, podpisanego przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego wynika, że urzędnik, który fałszował listy płac, kontrolował sam siebie.

Powiązany Artykuł

Komisja Weryfikacyjna F 1200.jpg
Lokatorzy kolejnych stołecznych nieruchomości otrzymają odszkodowania. Nowe decyzje Komisji Weryfikacyjnej

"W DBFO powierzono kierownikowi Wydziału Płac i Ubezpieczeń Społecznych sporządzanie listy płac SP 30, których prawidłowość wykonania - zgodnie z przyjętą procedurą - następnie sam miał nadzorować. Należy ocenić, że powierzenie pracownikowi komórki organizacyjnej kontroli prawidłowości wykonania pracy przez kierownika tej komórki jest istotnym błędem w ustaleniu procesu kontroli finansowej, będącej elementem procedur kontroli zarządczej" - napisano w raporcie.

Kontrolerzy odkryli też wysokie wynagrodzenia, które były wypłacane fikcyjnym pracownikom. Jak napisano w raporcie "dokonano naliczenia i wypłaty wynagrodzenia tytułem »za godziny ponadwymiarowe« jednorazowo w kwocie 18 723,14 zł; naliczano i wypłacano wynagrodzenie dla grupy »nauczycieli«, których wysokość sięgały kwot jednorazowej wypłaty ok. 13-14 tys. zł; wielokrotnie kwoty naliczonego wynagrodzenia dla osób, które - jak wynika z list płac - zatrudnione miały być na stanowiskach »robotnik gospodarczy«, »starszy woźny/dozorca, konserwator« wynosiły ok. 8-9 tys. zł. Realizowano przelewy tytułem »potrącenia komornicze« wskazując imię i nazwisko osoby, która jak ustalono w toku postępowania kontrolnego, nie figuruje w rejestrze komorników sądowych".

REKLAMA

"Naruszenie środków publicznych"

Wnioski pokontrolne stwierdzają, "że przyjęty w DBFO system kontroli operacji finansowych i gospodarczych nie zapobiegł naruszeniu wiarygodności dokumentacji finansowej, co finalnie doprowadziło do naruszenia zasobów środków publicznych".

Czytaj również:

Jednocześnie jako osobę odpowiedzialną za przestrzeganie procedur kontroli wskazano "kierownika jednostki sektora finansów publicznych", czyli dyrektor Dzielnicowego Biura Finansów Oświaty Praga-Północ Ewę Federowicz.

REKLAMA

Powiązany Artykuł

trzaskowski forum 1200 .jpg
Stołeczni radni zapytają Trzaskowskiego o projekt edukacji seksualnej. Jest wart ponad 3 mln zł

Ratusz polecił dyrektor Fedorowicz "przeprowadzić proces weryfikacji pełnej dokumentacji związanej z przyznawaniem, naliczaniem i wypłatą wynagrodzeń pracownikom jednostek obsługiwanych przez DBFO, za okres ostatnich pięciu lat, a o wynikach prowadzonej weryfikacji na bieżąco informować organ nadzorujący DBFO, w szczególności w przypadku ujawnienia kolejnych nieprawidłowości. Doprowadzić do zgodności zapisy w księgach rachunkowych; ustalić kwoty naliczonych i przekazanych składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych do urzędu skarbowego, od nieuprawnionych wypłat wynagrodzeń. Dokonać stosownych korekt deklaracji oraz doprowadzić do rozliczeń z tego tytułu z ww. organami. W porozumieniu ze Skarbnikiem m.st. Warszawy oraz organem nadzorującym DBFO, dokonać stosownych korekt sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z wykonania procesów rozdysponowania środków publicznych".

Informacje mają być dostarczone do ratusza w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia dostarczenia raportu. Do dokumentu jako pierwsze dotarło Stowarzyszenia "Dla Pragi".

dn

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej