Cena miedzi najwyższa od 1000 lat. Kontrakty terminowe z premią 1000 dolarów za tonę
Zapasy miedzi na Londyńskiej Giełdzie Metali spadły do najniższego poziomu od dziesięcioleci, a premia cenowa kontraktów na natychmiastową dostawę wzrosła do rekordowej wysokości ponad 1000 dolarów za tonę w stosunku do kontraktów na dostawę za trzy miesiące - co jest oznaką ograniczenia podaży. Giełda zareagowała wszczęciem dochodzenia i wprowadzeniem nadzwyczajnych zasad handlu.
2021-10-25, 08:50
Świat zmaga się obecnie z niedoborem miedzi, który powoduje gwałtowny wzrost jej cen. Ten niezbędny do życia metal jest najdroższy od ponad 1000 lat.
To ironia losu, że tak powszechny metal jest rzadki - tylko 12 proc. wszystkich światowych zasobów zostało wydobytych w ciągu całej historii ludzkości. Niewiarygodne ilości miedzi są wciąż zakopane pod ziemią.
Miedź to miękki, plastyczny i niezwykle ciągliwy metal, który jest dobrym przewodnikiem elektryczności i ciepła. Jest niezbędna dla życia ludzkiego, ponieważ jest powszechnie stosowana w urządzeniach elektrycznych, takich jak przewody, maszyny przemysłowe, silniki, pokrycia dachowe i instalacje wodno-kanalizacyjne.
Energia odnawialna i niedobór miedzi
REKLAMA
Metal ten odegrał kluczową rolę w rozwoju gospodarek i postępu technologicznego. Dzięki światowemu apetytowi na projekty związane z energią odnawialną i pojazdy elektryczne, popyt na miedź rośnie, a głód ten może nie ustąpić w najbliższym czasie.
Powiązany Artykuł
Systemy gazowe Polski i Litwy połączone. Wykonano ostatni spaw na gazociągu łączącym kraje bałtyckie z UE
Świat stopniowo odchodzi od pojazdów zasilanych paliwami kopalnymi na rzecz tych, które napędzane są energią odnawialną. Podczas gdy oba typy samochodów wykorzystują pewną ilość miedzi, pojazdy elektryczne potrzebują jej kilkakrotnie więcej niż ich konwencjonalne odpowiedniki.
Typowy samochód zasilany benzyną ma około 23 kg miedzi, podczas gdy pojazd elektryczny ma 84 kg miedzi, ponieważ w akumulatorach i elektronice znajduje się więcej miedzianych elementów. Oczekuje się, że zapotrzebowanie na miedź do samochodów i autobusów elektrycznych wzrośnie z 185 000 ton metrycznych w 2017 roku do 1,74 mln ton metrycznych w 2027 roku.
Oprócz samochodów elektrycznych, sieci energetyczne, które pobierają energię elektryczną z wiatru, słońca i źródeł wodnych potrzebują astronomicznej ilości miedzi. W miarę jak świat będzie zmierzał w kierunku gospodarki zdekarbonizowanej będzie potrzeba więcej miedzi, ale niestety, mimo że Ziemia jest obdarzona niewykorzystanymi zasobami tego surowca to obecne zapotrzebowanie przewyższa podaż.
REKLAMA
PolskieRadio24.pl/ Bloomberg/ Benzinga/ mib
REKLAMA