Koniec z zaniżaniem wartości kupowanych aut? Urzędy mają dostawać dane dotyczące transakcji
Urzędy rejestrujące samochody będą przesyłać urzędom skarbowym informacje o wartości auta, wskazane w dokumencie nabycia pojazdu - wynika z opublikowanego w czwartek na stronach RCL projektu nowelizacji rozporządzenia MF o informacjach podatkowych.
2022-02-17, 14:37
W czwartek na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie informacji podatkowych.
Organ rejestrujący auto będzie miał obowiązek przesłać dane dotyczące transakcji do urzędu skarbowego
"Nowelizacja przedmiotowego rozporządzenia ma na celu rozszerzenie katalogu informacji podatkowych przesyłanych naczelnikom urzędów skarbowych przez organy rejestrujące pojazdy o rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie pojazdu oraz wartość pojazdu wskazaną w dokumencie potwierdzającym nabycie pojazdu (…)" - podano w uzasadnieniu do projektu.
Powiązany Artykuł
"Elektryki" w natarciu. Ich sprzedaż w Polsce dwadzieścia razy większa niż cztery lata temu
Działania sprawdzające bez udziału podatnika
Jak dodano w uzasadnieniu, pozyskiwanie tych danych usprawni dokonywanie czynności sprawdzających bez udziału podatnika. Nie będzie już konieczności wzywania podatnika do urzędów skarbowych w celu złożenia wyjaśnień czy przedłożenia dokumentów.
"Informacja o wartości pojazdu wskazana w dokumencie potwierdzającym nabycie pojazdu usprawni badanie podstaw opodatkowania zarówno w podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn, VAT, jak i podatku dochodowym" - podano w uzasadnieniu.
REKLAMA
Służby skarbowe oszczędzą
W opinii resortu finansów, dzięki nałożeniu na urzędy rejestrujące pojazdy obowiązki przekazywania informacji o rodzaju dokumentu potwierdzającego nabycie oraz wartości pojazdu spadną koszty działalności służb skarbowych.
W rozporządzeniu MF pojawił się także otwarty katalog dokumentów, które mogą potwierdzać nabycie pojazdu. Taką rolę może spełniać umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa o dział spadku, umowa o zniesienie współwłasności, faktura potwierdzająca nabycie oraz prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności.
Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie w 3 miesiące od chwili jego ogłoszenia.
PAP, jk
REKLAMA
REKLAMA