LOT wraca nad biegun północny. Trasa polarna da oszczędności i szansę na nowe połączenia
Polskie Linie Lotnicze LOT będą mogły latać nad biegunem północnym. Decyzję w tej sprawie wydał Urząd Lotnictwa Cywilnego. Rejsy nad tym terytorium będą realizowane przez samoloty typu Boeing 787-Dreamliner.
2023-06-18, 00:37
Decyzja ULC zawiera także zwiększenie odległości do najbliższego lotniska zapasowego.
Maszyny LOT-u mogą wykonywać rejsy nad biegunem północnym i wybrać trasę bardziej ekonomiczną z dogodnymi lotniskami zapasowymi. Przy wyborze tej trasy, czas lotu z Tokio do Warszawy ulegnie skróceniu o około półtorej godziny, co przekłada się na znacznie mniejsze zużycie paliwa oraz możliwość zabrania większej ilości frachtu.
Rozszerzenie certyfikatu otwiera również możliwość uruchomienia nowych, wcześniej niedostępnych połączeń - na przykład bezpośrednich rejsów do Honolulu na Hawajach.
Kilka miesięcy przygotowań
Jak informuje PLL LOT, trasa ta ma jednak swoje ograniczenia - możliwość wykonania lotu tę trasą uzależniona jest od poziomów skali prognozy kosmicznej, które mają wpływ na systemy nawigacji satelitarnej, czy łączność radiową.
REKLAMA
Przygotowania do wdrożenia takich operacji były poprzedzone kilkumiesięczną pracą zespołu, który na podstawie przepisów musiał wprowadzić wiele działań.
Między innymi należało dokonać zmian we wszystkich częściach Instrukcji Operacyjnej. Należało również przygotować nowe procedury i dokumenty, wyszkolić dyspozytorów lotniczych, pilotów i członków personelu pokładowego.
Samoloty LOT-u już w latach 80-tych dwudziestego wielu latały trasą polarną. Korzystały w niej samoloty typu IŁ-62.
Czytaj także:
- Znamy nazwisko nowego prezesa LOT-u. Rada Nadzorcza spółki zdecydowała
- Pomysły na samoloty przyszłości. Zapowiedzi luksusu czy problemów?
PAP, IAR/ mbl
REKLAMA
REKLAMA