Nowe perony, tunel, ułatwienia dla niepełnosprawnych. Przebudowa stacji w Ostródzie
Stacja kolejowa w Ostródzie w województwie warmińsko - mazurskim zostanie wyremontowana. Zarządca sieci kolejowej PKP PLK podpisały umowę na realizację prac. Przebudowane zostaną wszystkie perony, a także tunel pod torami. Dziś stacja jest zaniedbana i kontrastuje z odnowionym przez lokalny samorząd budynkiem dworca.
2023-08-04, 14:40
Stacja kolejowa w Ostródzie od wielu lat wymaga remontu. Tunel pod torami jest wysłużony i zniszczony. W złym stanie są także perony. W oczy rzucają się między innymi ubytki w nawierzchni. Są też za niskie, co sprawa, że wsiadanie i wysiadanie z pociągu jest mało komfortowe.
Przebudowa sześciu torów
Plan zakłada, że przebudowanych zostanie sześć torów i dwa perony. Będą one miały 76 centymetrów wysokości zamiast obecnych 30 centymetrów. Przebudowana zostanie infrastruktura towarzysząca — sieć trakcyjna i urządzenia sterujące ruchem kolejowym.
Przebudowany zostanie również tunel pod torami. Powstanie nowy odcinek, od strony ulicy Słowackiego, który umożliwi wyjście na peron numer 1 za wschodnią ścianą budynku dworca, w którym obecnie znajduje się wyjście z tunelu.
REKLAMA
Ułatwienia dla niepełnosprawnych
Przy każdym peronie pojawią się windy, co ułatwi korzystanie z nich osobom z niepełnosprawnościami oraz osobom z ciężkimi bagażami i wózkami dziecięcymi. Znikną też historyczne zadaszenia wejść do tunelu - zostaną wykorzystane jako zadaszenia stojaków rowerowych od strony ulicy 11 Listopada i ulicy Słowackiego. Na peronach zostaną ustawione nowe wiaty. Zniknie pas zieleni, który dziś zdobi perony.
W przetargu na wykonanie prac wystartowały cztery firmy: Porr, Torpol, Budimex i PPM-T z grupy PLK. Ostatecznie po licytacji elektronicznej najwyżej została oceniona ofertaTorpolu, opiewająca na ponad 254 milionów złotych. Kolejarze podpisali także umowę z firmą Koltech, która będzie nadzorować prace. Jej wartość, to 9 milionów złotych.
Przebudowa nie tylko ma poprawić komfort pasażerów, ale także przepustowość. Po zakończeniu prac będzie możliwe przyjęcie przez stację większej liczy pociągów.
Ostróda szczyci się odnowionym kilka lat temu budynkiem dworca. Został on przejęty przez lokalny samorząd. Ten postarał się o unijną dotację. Koszt prac wyniósł pięć milionów złotych, z czego półtora miliona pochodziło z wkładu własnego, a pozostałe 3,5 miliona złotych z unijnych funduszy.
REKLAMA
Zakończenie inwestycji jest planowane na 2026 rok.
- Nowy przystanek Kraków Piastów zwiększy dostęp do transportu kolejowego. Podpisano umowę
- Będzie nowy program dworcowy. Minister Sasin: obejmie setki dworców, w tym zabytkowe
Aleksander Pszoniak/IAR/PR24/akg
REKLAMA