Szybkie lokomotywy dla PKP Intercity. Newag stanie do przetargu
Firma Newag zgłosiła chęć wyprodukowania szybkich lokomotyw dla spółki PKP Intercity. Przewoźnik ogłosił otwarcie ofert. Przetarg został rozpisany na wyprodukowanie 63 lokomotyw wielosystemowych z opcją na 32 kolejne sztuki.Producent miałby też świadczyć usługi utrzymaniowe. Oferta mieści się w przedziale cenowym ustalonym przez przewoźnika.
2023-11-15, 18:04
Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnym napięciu. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 kilometrów na godzinę.
Konieczny certyfikat
Przyszły producent będzie musiał uzyskać certyfikaty dopuszczające dopuszczenie maszyny do eksploatacji w sześciu krajach. Chodzi o w Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację i Węgry. Na realizację projektu przewoźnik przeznaczy prawie trzy i poł miliarda złotych.
Zobacz również:
Oferta została złożona przez firmę Newag i mieści się w zakładanej przez przewoźnika kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. W tej chwili trwa weryfikacja oferty pod względem przyjętych kryteriów ich oceny. Wśród nich są między innymi; cena jednostkowa dostawy pojazdu czy stawka za świadczenie usług utrzymania.
Kontrakt na koniec roku
Przewoźnik planuje podpisanie kontraktu na koniec tego roku. Pierwsze dwie lokomotywy powinny być dostarczone w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, całe zamówienie zaś musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od daty podpisania umowy.
REKLAMA
Dwa lata temu PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą NEWAG na dostawę 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją 5 kolejnych pojazdów, z której to PKP Intercity skorzystało w czerwcu bieżącego roku. Wartość zamówienia wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 milionów złotych.
Plan inwestycyjny
Dotychczas spółka zamówiła łącznie z prawami do opcji 127 elektrycznych jedno- lub wielosystemowych czy dwunapędowychlokomotyw. W trakcie realizacji jest zamówienie na 20 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin.
Pozostałe to między innymi 16 lokomotyw elektryczno-spalinowych, 15 nowych lokomotyw wielosystemowych. W procesie weryfikacji jest także oferta zgłoszona w przetargu na zakup 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych, które będą dostosowane do prędkości 160 kilometrów na godzinę.
REKLAMA
Zakup nowych lokomotyw to element planu inwestycyjnego wartego ponad 7 miliardów złotych. W jego skład wchodzi także między innymi zakup i modernizacja wagonów. Do 2030 roku cały tabor PKP Intercity ma być nowy lub zmodernizowany.
Aleksander Pszoniak/PR24/akg
REKLAMA