Nowe paliwo na stacjach. O czym trzeba pamiętać, tankując benzynę E10? Ekspert wyjaśnia

Od początku stycznia na stacjach paliw w Polsce dostępne jest nowe paliwo z oznaczeniem E10. Czym jest nowa benzyna i jakie zmiany niesie jej wprowadzenie oraz o czym powinni pamiętać kierowcy? Publikujemy informacje ważne dla kierowców aut i motocykli oraz właścicieli wielu kosiarek i agregatów prądotwórczych.

2024-01-04, 14:30

Nowe paliwo na stacjach. O czym trzeba pamiętać, tankując benzynę E10? Ekspert wyjaśnia
Benzyna Pb95 w wersji E5 od 1 stycznia 2024 znika ze stacji paliw. Zastąpi ją Pb95 w wersji E10.Foto: GaudiLab/shutterstock

Zmodyfikowanym paliwem jest benzyna 95-oktanowa. Dotychczas dostępna była mieszanka o symbolu E5, która zawierała do pięciu procent biokomponentów. W paliwie E10 może ich być dwukrotnie więcej, do 10 procent. Zastosowanie większej ilości bioetanolu, bo to on jest tu kluczowym składnikiem, jest rozwiązaniem bardziej ekologicznym, jednak wiąże się z określonymi ograniczeniami. Najważniejszym jest fakt, że nie każdy pojazd będzie w stanie być zasilany paliwem E10. Z czego to wynika i czy słuszne są obawy, że większa dawka biokomponentów ma negatywny wpływ na pracę i żywotność silników?

Mniej zanieczyszczeń

Na nowe paliwo uważać muszą w większości posiadacze pojazdów wyprodukowanych przed rokiem 2000, choć zdarzają się także i późniejsze wyjątki. Wiąże się to z właściwościami etanolu, których skutki mogą szkodzić niektórym silnikom i układom paliwowym.

- Musimy mieć pewność, że możemy wlewać paliwo E10 do naszego baku, w przeciwnym razie możemy mieć kłopoty ze sprawnością techniczną pojazdu - wyjaśnia w rozmowie z Przemysławem Goławskim dr inż. Piotr Wiśniowski z Centrum Ochrony Środowiska Instytutu Transportu Samochodowego. - Zmiana jest istotna, ponieważ wprowadza się więcej etanolu. To bioetanol, produkowany z biomasy organicznej, który jest ekologiczny. To trend, który powoduje, że będziemy mieli mniej zanieczyszczeń i coraz czystsze powietrze - mówi ekspert.

Oprócz pozytywnych skutków zmiana wiąże się jednak również z możliwym negatywnym wpływem na silniki, które nie będą na nią gotowe.

REKLAMA

Wyższe spalanie i ryzyko korozji

- Sprawność energetyczna takiego paliwa jest nieco mniejsza. Możliwe, że trzeba będzie spalać go trochę więcej. Szczegóły zależą od pojemności i rodzaju silnika, ale są to niewielkie różnice, być może nie będą wprost zauważalne - dodaje Piotr Wiśniowski.


Posłuchaj

- W paliwie E10 nie ma czarnej magii, by używać go bezpiecznie po prostu muszą być spełnione podstawowe warunki - mówi dr inż. Piotr Wiśniowski, z Centrum Ochrony Środowiska Instytutu Transportu Samochodowego, w rozmowie z Przemysławem Goławskim. 8:54
+
Dodaj do playlisty

 

- Etanol ma właściwości korozyjne, więc może wpływać na korozję, głównie elementów gumowych. Etanol, który jest podawany pod ciśnieniem w wysokiej temperaturze, powoduje, że mogą nam puchnąć uszczelki wtryskiwaczy, jeżeli jest wtrysk bezpośredni, jeżeli ma kontakt z gorącym aluminium, dlatego trzeba się zorientować i mieć stuprocentową pewność, że producent dopuścił taki pojazd do tankowania paliwa E10. Jeżeli dopuścił, to nie ma najmniejszego problemu, żeby je tankować, bo spala się tak jak normalne paliwo, a powoduje mniejsze zanieczyszczenia - mówi ekspert Instytutu Transportu Samochodowego.

- Trzeba pamiętać o tym, że to jest jednak alkohol, czyli powoduje absorpcję wody, w związku z czym, jeżeli przechowywalibyśmy go np. w kosiarce bądź w jakimś motocyklu, którego używamy rzadko, należy pamiętać, że ta woda może się zbierać w zbiorniku i powodować jeszcze dodatkową korozję. Paliwo może także ulegać rozwarstwieniu z czasem i wówczas nawet wstrząśnięcie nie zawsze spowoduje, że to paliwo nam się w baku wymiesza, dlatego nie wolno go długo przechowywać. Jeżeli mamy taki zamiar, to lepiej kupić paliwo 98-oktanowe - wyjaśnia inżynier. 

REKLAMA

Motocykle w europejskim indeksie

O zgodności pojazdu z benzyną E10 poinformuje oznaczenie przy wlewie paliwa albo instrukcja pojazdu. Kompatybilność można sprawdzić także w wyszukiwarce na stronach Ministerstwa Klimatu, pod adresem e10.klimat.gov.pl, po wpisaniu marki, modelu i roku produkcji auta.

Mechanizm, mimo że zawiera wiele egzotycznych marek samochodów, nie odnajduje jednak motocykli. Publikowane wyniki są zgodne z danymi z bazy opublikowanej przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Aby sprawdzić jednoślad, musimy sięgnąć do danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli.

Nie tylko samochody i motocykle

Uważać na paliwo E10 muszą szczególnie posiadacze pojazdów z gaźnikami. Obecnie nie są one już tak popularne, jak kiedyś, ale nadal pracują w wielu pojazdach, szczególnie w jednośladach o silnikach mniejszej pojemności, jak i maszynach napędzanych silnikami spalinowymi, kosiarkach i agregatach prądotwórczych.

- Gaźniki zawierają elementy gumowe, które mogą ulegać korozji wskutek stosowania paliwa E10, więc tutaj należałoby zapytać producenta, czy ma jakieś rozwiązania lub oddać maszynę do serwisu, żeby dostosowano gaźnik. Często może być konieczne wyregulowanie zapłonu, tak jak to robiło się kiedyś w starszych pojazdach, żeby dostosować go na potrzeby spalania nowego paliwa - mówi Piotr Wiśniowski

REKLAMA

Jedyną benzyną E5 pozostanie ta 98-oktanowa i to nią będzie musiał być zasilany pojazd, jeśli nie będzie zgodny z paliwem E10. Co w sytuacji, gdy silnik będzie mógł bez przeszkód pracować zarówno z paliwem 98- i 95-oktanowym, również z E5 i E10? Nie ma przeciwwskazań do mieszania paliw. Dotychczas dostępna benzyna Pb95 E5 może być uzupełniana wariantem E10, tankować można też paliwo 98-oktanowe.

Dotyczy starszych pojazdów

Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że "znaczna większość" pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do stosowania benzyny silnikowej E10, ale nie wszystkie. "Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego średni wiek samochodu osobowego w 2020 r. wynosił w Polsce 14,3 roku" - wskazało ministerstwo.

Wyjaśniono, że wprowadzenie nowego paliwa do obrotu nie jest nagłą decyzją. Rozmowy z przedstawicielami branży paliwowej na temat wdrożenia benzyny E10 na polski rynek trwały nieprzerwanie od 2019 r.

Benzyna E10 jest powszechnie stosowana na całym świecie, m.in. w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 roku jest uznawana za paliwo wzorcowe, na którym testuje się nowe samochody pod względem emisji i osiągów.

REKLAMA

Jak podała Krajowa Izba Biopaliw, Polska jest 18 krajem w UE, gdzie wprowadzono paliwo E10. Jest ono dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Poza UE paliwo E10 jest sprzedawane w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

Czytaj także:

Przemysław Goławski, iar,pap

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej