Więcej pociągów w okresie wakacyjnym. PKP szykuje się na najgorętszy okres w roku

2024-05-29, 10:55

Więcej pociągów w okresie wakacyjnym. PKP szykuje się na najgorętszy okres w roku
PKP szykuje się na sezon wakacyjny.Foto: Shutterstock/ Tomasz Warszewski

Wakacje to dla podróżujących wyjątkowy czas. Chcą szybko i jak najtaniej dostać się do popularnych miejscowości nad morzem, czy w górach. Dla kolejarzy jest to natomiast czas wytężonej pracy. Zarówno zarządca sieci kolejowej, jak i spółki przewozowe szykują się do szczytu komunikacyjnego w lipcu i sierpniu.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak przekazał, że w czasie wakacji – czyli od 21 czerwca do końca sierpnia na torach pojawią się 474 pociągi dziennie. Jest to historyczny rekord - nigdy wcześniej z polskiej sieci kolejowej nie korzystało tyle składów.

W czasie wakacji na torach pojawi się 31 specjalnych, letnich pociągów należących do spółki PKP Intercity. Prezes tej spółki Janusz Malinowski zapewnia, że przewoźnik zrobi wszystko, by pasażerowie mogli dojechać do celu swojej podróży w możliwie komfortowych warunkach.

- Przyspieszyliśmy dostawy lokomotyw z Newagu. Na koniec miesiąca pojawią się w spółce nowe lokomotywy Vectron. Są to lokomotywy dwusystemowe, które rozwiną prędkość do 200 kilometrów na godzinę. Dzięki temu zostaną definitywnie rozwiązanie problemy w przewozach na trasie Warszawa - Berlin. Jeśli chodzi o wagony, zostały przyspieszone remonty, a system utrzymania został zintensyfikowany. Robimy wszystko, żeby sprostać wyzwaniom, które nas czekają latem - powiedział prezes PKP Intercity.

Rekordowa liczba pasażerów

Z prognoz przewoźnika wynika, że pod względem liczby przewiezionych pasażerów, będą to rekordowe wakacje. W ciągu jednego, letniego miesiąca pociągi należące do spółki mogą przewieźć nawet osiem milionów pasażerów. Już w maju liczba podróżnych może sięgnąć siedmiu milionów osób.

Warszawa Zachodnia - modernizacja peronów

Dobre wiadomości ma też zarządca sieci kolejowej, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Dziewiątego czerwca podróżujący będą mogli korzystać z trzech dziś jeszcze modernizowanych peronów na dworcu Warszawa Zachodnia. Są to perony obsługujące ruch regionalny i lokalny. Dzięki temu na linię średnicową biegnącą przez centrum stolicy wróci większość pociągów dalekobieżnych.

Jedynie 13 z kilkudziesięciu składów należących do PKP Intercity nadal będzie jeździć linią obwodową i kończyć bieg na stacji Warszawa - Gdańska. Do centrum miasta wrócą też pociągi WKD. Dzięki temu dojazdy z Grodziska Mazowieckiego, czy z Pruszkowa do Warszawy będą o wiele bardziej komfortowe.

Cały remont Warszawy Zachodniej nie zakończy się jednak w czerwcu. Nadal będą prowadzone prace związane z budową tunelu i przejścia podziemnego pod peronami. Nie zakończono też budowy nowego budynku dworca od strony ulicy Kolejowej. Te prace mają się zakończyć na przełomie 2024 i 2025 roku.

Dworzec Warszawa Zachodnia będzie jednym z największych węzłów przesiadkowych w Polsce. Modernizacja jest prowadzona od 2020 roku i będzie kosztować 2 miliardy złotych.

Czytaj także:

PR24/Aleksander Pszoniak/IAR/PAP/mib

Polecane

Wróć do strony głównej