Nowa naklejka i możliwe kary. Chodzi o Strefę Czystego Transportu

Od 12 września pojazdy uprawnione do wjazdu do Strefy Czystego Transportu (SCT) w Warszawie będą musiały posiadać nowe zielone naklejki. Za zaniedbanie obowiązku zgłoszenia samochodu, a nie brak naklejki, przewidziano mandat w wysokości 500 zł.

2024-09-04, 13:59

Nowa naklejka i możliwe kary. Chodzi o Strefę Czystego Transportu
Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Foto: Bartosz Krupa/East News

"Zmiany mają na celu uproszczenie procesu wydawania tych dokumentów oraz obniżenie kosztów z nim związanych" - czytamy w rozporządzeniu opublikowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Co zawiera nowa naklejka?

Nowa naklejka z założenia jest prostsza i czytelniejsza. Będzie zawierała następujące elementy:

  • rodzaj paliwa
  • numer rejestracyjny pojazdu
  • rok produkcji
  • nazwę gminy ustanawiającej SCT oraz oznaczenie "SCT"

Ponadto naklejka będzie miała kształt koła o wymiarach 80 na 80 mm i będzie wykonana z materiału odpornego na działanie promieni słonecznych, wody i substancji chemicznych.

Resort klimatu uspokaja kierowców - naklejki wydane przed 12 września zachowują swoją ważność, która będzie wynosiła 5 lat od momentu wejścia w życie nowego wzoru.

REKLAMA

Tak ma wyglądać wzór nowej naklejki. Fot.: gov.pl Tak ma wyglądać wzór nowej naklejki. Fot.: gov.pl

Nie wszystkie pojazdy muszą posiadać zieloną naklejkę

Właściciele pojazdów, które spełniają wymogi SCT, są zwolnieni z tego obowiązku. Mieszkańcy Warszawy, którzy rozliczają podatki w stolicy, będą mogli do 2028 r. poruszać się po SCT samochodami niespełniającymi norm.

W Warszawie za brak nalepki nie ma kary. Mandat 500 zł grozi za wjazd do SCT pojazdem, który nie spełnia norm oraz nie kwalifikuje się do wyłączenia z nich (np. nie został zgłoszony w ZDM). Kierowców może kontrolować m.in. policja czy straż miejska.

Czym jest Strefa Czystego Transportu?

Strefa Czystego Transportu w Warszawie zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Za rok, 1 lipca 2025 roku, SCT pojawi się w Krakowie. Warto jednak pamiętać, że ich założenia różnią się od siebie.

Od 1 lipca 2024 roku do Strefy Czystego Transportu w Warszawie nie mogą wjeżdżać samochody starsze niż 27 lat z napędem benzynowym oraz 18 lat w przypadku diesla. Za dwa lata ten limit zostanie zmniejszony odpowiednio do 25 i 17 lat.

REKLAMA

Poza tym nalepkę powinny mieć samochody sprowadzone np. z USA.

Czytaj także:

MKiŚ/auto.dziennik.pl/DGP/mr/wmkor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej