Historia polskiego RPG. Od niszowej pasji do sukcesów na globalnym rynku
W latach 90. polscy gracze RPG zaczynali od kserówek i fanowskich konwentów, by dekady później stworzyć podstawy dla sukcesów takich jak "Wiedźmin". Jak pierwsze podręczniki i systemy RPG ukształtowały nie tylko fandom, ale i cały przemysł gier w Polsce?
2024-12-01, 21:45
Cztery dekady temu, w roku 1993 ukazał się pierwszy numer poświęconego grom fabularnym magazynu "Magia i Miecz", a w 1994 roku pojawiła się pierwsza edycja systemu "Warhammer Fantasy Role Play", będącego dla całej generacji zaproszeniem do wymyślonych światów. Także na łamach MiM ukazywały się w odcinkach "Kryształy czasu" - pierwszy polski system gier fabularnych.
Posłuchaj
To trzy spośród kilku kluczowych wydarzeń, które otworzyły rynek gier RPG w Polsce. Do tego momentu informacje o grach fabularnych przekazane były pocztą pantoflową, gracze spotykali się na kameralnych konwentach, a podręczniki do gier w formie kserówek przekazywano sobie korespondencyjnie.
W czasach PRL zachodnie książki były nie tylko kosztowne, ale także trudno osiągalne, przez co często grano po prostu w to, co się miało. Na początku lat 90., z ukazywaniem się pierwszych numerów MiM i kolejnych magazynów, polskich edycji systemów zagranicznych, a także stopniowo pojawiających się rodzimych, gry RPG przestały być niszową rozrywką dla wtajemniczonych.
Historia polskiego RPG. Upadek i odrodzenie
Z rodzeniem się rynku ta forma rozrywki zaczęła stawać się coraz łatwiej osiągalna i coraz bardziej popularna, choć dalej przez lata trudno było mówić o masowości. Pojawiły się kolejne, coraz bardziej profesjonalne wydawnictwa, kolejne periodyki i konwenty, choć nurt miał jeszcze czekać w Polsce upadek, a potem odrodzenie.
REKLAMA
Historii RPG w Polsce poświęcony jest spory segment "Kostki zostały rzucone. Historia gier fabularnych na świecie i w Polsce". Jak miało się też okazać - polski fandom RPG okazał się mieć niebagatelne znaczenie dla rozwoju polskiego gamedevu.
Sporo osób zaangażowanych w redagowanie podręczników, tworzenie systemów, życie fandomu, czy po prostu granie, w dorosłym życiu skierowało swoje kroki w stronę branży gier wideo. Doświadczenie zdobyte na sesjach zaowocowało wkładem w wiele polskich gier wideo, z sagą o Wiedźminie na czele.
O historii RPG w Polsce mówili Tomek Kreczmar, były redaktor naczelny kultowego magazynu "Magia i Miecz", autor książki "Kostki zostały rzucone. Historia gier fabularnych na świecie i w Polsce" oraz Piotr Gnyp, członek polskiego fandomu RPG, a także jeden z bohaterów książki.
***
Audycja: 24. poziom
Prowadzący: Przemysław Pawełek
Goście: Tomek Kreczmar i Piotr Gnyp
REKLAMA
Data emisji: 1.12.2024
Godzina emisji: 20.33
PR24
REKLAMA