UOKiK uderza w Play. "Jakby taksówkarz doliczał do rachunku ratę za leasing"

Płacisz 5 zł miesięcznie za to, że masz aktywny numer w Play? Zdaniem UOKiK to może być nielegalne. Urząd wszczął postępowanie przeciwko operatorowi za "opłatę za utrzymanie numeru". Wyjaśniamy, o co chodzi w sporze i co to oznacza dla milionów klientów ofert na kartę.

2025-06-25, 10:59

UOKiK uderza w Play. "Jakby taksówkarz doliczał do rachunku ratę za leasing"
Siedziba Play. Foto: Play/materiały prasowe
  • Prezes UOKiK wszczął wobec P4 (operator Play) postępowanie z urzędu w sprawie stosowania niedozwolonych postanowień umownych
  • Postępowanie dotyczy opłat nakładanych na klientów w ofertach pre-paid. Chodzi o opłaty za utrzymanie numeru
  • Play nie jest jedyną siecią, której grozi kara do 10 proc. obrotu. UOKiK przygląda się też Orange Polska

UOKiK wszczyna postępowanie wobec Play

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął wobec spółki P4, właściciela sieci Play, postępowanie ws. stosowania niedozwolonych postanowień umownych - podał Urząd, który sprawdzi też, czy wprowadzając opłaty za utrzymanie numeru w ofertach pre-paid operator naruszył interesy konsumentów.

W środowym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wskazał, że postępowanie wobec operatora sieci Play to niejedyne działania UOKiK dotyczące dodatkowych opłat dla konsumentów korzystających z telekomunikacyjnych usług na kartę. Prezes UOKiK postawił zarzuty także Orange Polska. Jeśli postawione zarzuty się potwierdzą, spółkom grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu.

⚖️ Co to jest "klauzula abuzywna"? Na tej podstawie UOKiK ściga firmy

UOKiK zarzuca firmie P4 stosowanie niedozwolonych postanowień umownych, czyli tzw. klauzul abuzywnych. Co to takiego?

Definicja: To zapis w umowie z konsumentem, który nie został z nim indywidualnie uzgodniony, a kształtuje jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy.
Przykład z artykułu: W tym przypadku UOKiK uważa, że jednostronne wprowadzenie opłaty za coś, co jest podstawowym obowiązkiem operatora (utrzymanie numeru), może być właśnie taką niedozwoloną klauzulą.
Konsekwencje: Jeśli sąd lub UOKiK uzna klauzulę za niedozwoloną, nie wiąże ona konsumenta od samego początku. To otwiera drogę do unieważnienia opłat i dochodzenia roszczeń.

Kwestionowane 5 zł miesięcznie za "utrzymanie numeru"

Spółka P4 zaczęła pobierać od klientów korzystających z ofert „Play na Kartę OdNowa” oraz „Play na Kartę 3.0" opłatę za utrzymanie numeru. Została ona wprowadzona do umowy jednostronnie, pomimo braku podstawy ustawowej czy klauzuli upoważniającej spółkę do wprowadzania takich zmian i może stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów - poinformował UOKiK.


Kwestionowana opłata wynosi do 5 zł i naliczana jest konsumentom, którzy nie wykonają w miesięcznym cyklu rozliczeniowym aktywności zdefiniowanych przez spółkę. Wyjaśnił, że w praktyce oznacza to, iż mogą nią być obciążeni w każdym miesiącu, nawet jeżeli korzystają z zakupionych pakietów lub usług albo odbierają połączenia. W ocenie Prezesa Urzędu postanowienia te mogą być sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszać interesy konsumentów.

REKLAMA


Zdaniem szefa UOKiK istotą ofert w systemie przedpłaconym (pre-paid) jest swoboda dysponowania środkami pieniężnymi w zależności od potrzeb. Decyzja klienta o dodatkowym zasileniu konta czy zakupie dodatkowych usług nie może wynikać z nacisku ze strony ich dostawcy - podkreślił Urząd w komunikacie. Dodał, że ma to miejsce w przypadku klientów sieci Play, którzy skarżyli się m.in. na to, że „obecna konstrukcja opłaty za utrzymanie numeru w kontekście taryfy OdNowa to (…) przymuszanie do kupowania i korzystania oraz zbierania (…) usług Play, które nie są konieczne, a w zasadzie są zbędne”.

💡 Masz Play na kartę? Co robić w tej sytuacji?

Postępowanie UOKiK może potrwać, ale już teraz jako klient możesz podjąć pewne kroki. Oto praktyczny poradnik:

Sprawdź swoje konto. Zaloguj się do aplikacji Play24 i prześledź historię opłat. Sprawdź, czy i kiedy pobrano od ciebie "opłatę za utrzymanie numeru" w wysokości 5 zł.
Poznaj zasady "aktywności". Upewnij się, jaką minimalną aktywność (np. doładowanie, płatny SMS, wykonanie połączenia) musisz wykonać w danym miesiącu, aby uniknąć tej opłaty w przyszłości.
Złóż reklamację. Jeśli uważasz, że opłata została naliczona niesłusznie (np. pomimo wykonania wymaganej aktywności), masz pełne prawo złożyć reklamację bezpośrednio u operatora.
Śledź decyzję UOKiK. Ostateczne rozstrzygnięcie Urzędu w tej sprawie będzie kluczowe. Jeśli praktyka zostanie uznana za nielegalną, może to być w przyszłości podstawą do dochodzenia zwrotu nienależnie pobranych opłat.



- Presja związana z ryzykiem naliczania opłat za utrzymanie numeru w kolejnych cyklach rozliczeniowych może sprawić, że konsumenci będą korzystać z usług w większym zakresie niż wynikałoby to z ich rzeczywistych potrzeb. Innymi słowy, konsumenci, chcąc zapobiec pobraniu środków znajdujących się na koncie, mogą podejmować aktywności, których nie podjęliby, gdyby nie zastosowane postanowienia umowne – przekazał prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie UOKiK.

Wątpliwości Chróstnego budzi fakt, że spółka P4 nadała „utrzymaniu numeru” walor osobnej usługi, pomimo że przydzielenie i utrzymanie numeru jest niezbędnym elementem składowym usługi telekomunikacyjnej i obowiązkiem operatora.

- Play tłumaczy swoim klientom, że w opłacie za "utrzymanie numeru" mieści się przydzielenie numeru telefonu, zapewnienie jego działania w sieci, pozostawanie w gotowości do świadczenia usług, zapewnienie obsługi klienta oraz możliwości odbierania połączeń, SMS-ów i MMS-ów oraz korzystania z innych usług bez odrębnej opłaty. Pomija przy tym fakt, że niektóre z wymienionych to obowiązki operatora wynikające z faktu zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych - poinformował prezes Urzędu. Zobrazował, że to mniej więcej tak, jakby taksówkarz do rachunku za przejazd doliczał dodatkowo koszt raty leasingowej, tankowania, ubezpieczenia czy przeglądu technicznego pojazdu.

🔍 Nie tylko Play. Kogo jeszcze UOKiK wziął pod lupę?

Działania Urzędu wobec Play nie są odosobnionym przypadkiem. Wskazują one na systemowy problem na rynku telekomunikacyjnym, a UOKiK przygląda się także innym graczom.

REKLAMA

Orange Polska: Wobec tego operatora Prezes UOKiK postawił już zarzuty w podobnej sprawie, również dotyczącej dodatkowych opłat w ofertach na kartę.
Polkomtel (operator sieci Plus): Wobec tej firmy także toczy się postępowanie wyjaśniające w podobnej sprawie.

Wniosek: Skala działań Urzędu sugeruje, że problem ukrytych lub nieuzasadnionych opłat w taryfach pre-paid może dotyczyć znacznie szerszej grupy klientów różnych sieci w Polsce.



Spółka P4 ma w swojej ofercie również oferty na kartę, w których nie występują opłaty za utrzymanie numeru, a obsługa klienta jest nadal zapewniona.

Czytaj także: 

Źróło: PAP/UOKiK/Andrzej Mandel

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej