Nawrocki chwali Sejm za głosowanie nad CPK. "Odważna decyzja"
W piątek Sejm odrzucił wniosek o zablokowanie prezydenckiego projektu ustawy dotyczącej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Teraz projekt zostanie poddany dalszym pracom w komisji infrastruktury. Prezydent ocenił tę decyzję jako "ważną i odważną" dla Polski i jej obywateli.
2025-09-26, 16:07
Sejm za dalszymi pracami nad prezydenckim projektem ws. CPK
Sejm w piątek nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji infrastruktury. Zakłada on m.in. wcześniejsze uruchomienie nowego lotniska. Za odrzuceniem prezydenckiego projektu w pierwszym czytaniu głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu.
"Po pierwsze Polska! Po pierwsze Polacy! To hasło realizuje się w ustawie #TakdlaCPK, która w wyniku dzisiejszego głosowania przeszła pierwsze czytanie i trafiła do prac komisji" - napisał w piątek prezydent na platformie X. Podziękował wszystkim parlamentarzystom, którzy - jak napisał - "byli za #TakdlaCPK". "Ważna i odważna decyzja! Dla Polski, dla Polaków. To hasło realizuje się w ustawie #TakdlaCPK, która w wyniku dzisiejszego głosowania przeszła pierwsze czytanie i trafiła do prac komisji" - dodał Nawrocki.
Prezydencki projekt CPK. Co przewiduje?
Prezydencki projekt przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości.
Zakłada on też: przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r., wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwowe podmioty oraz finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 mld zł.
Szef kancelarii prezydenta Zbigniew Bogucki prezentując w Sejmie założenia ustawy podkreślał, że projekt jest "kontynuacją woli obywateli" i ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa oraz rozwoju infrastruktury transportowej. Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek wskazywał z kolei, że rząd nie potrzebuje ustawy do realizacji CPK, ponieważ inwestycja jest już konsekwentnie prowadzona.
Założenia Programu CPK - lotnisko i szybka kolej do 2032 r.
W ramach obowiązującego Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Linia KDP na odcinku Warszawa - Łódź przez CPK ma skrócić czas przejazdu z około 70 do 40 minut. Podróż z Warszawy do lotniska w Baranowie ma zająć mniej niż 20 minut. Po wybudowaniu całej kolei "Y" czas podróży z Poznania do Warszawy ma wynosić około 1 godziny i 40 minut, zamiast obecnych 2 godzin i 20 minut.
Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa - Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
- Koniec gehenny psów? Sejm przegłosował rewolucyjne zmiany
- Wrócą dwie lekcje religii w tygodniu? Nowacka zamieściła wymowny wpis
- Polska zyska nowy park narodowy. Jakie tereny znajdą się pod ochroną?
Źródło: PAP/nł