Technologie jutra dzieją się dziś. O AI dla firm podczas Forum Przedsiębiorczości PARP4digital
W jaki sposób polskie przedsiębiorstwa mogą wykorzystać nowoczesne technologie dla rozbudowy swojej oferty i większej konkurencyjności? Czy cyberbezpieczeństwo firm staje się elementem strategii biznesowej i idzie w parze z rosnącą świadomością cyberzagrożeń? Jak wykorzystywać innowacje i sztuczną inteligencję w codzienności małych i średnich firm? Między innymi te kwestie poruszane były podczas Forum Przedsiębiorczości PARP4digital, które w tym roku w całości zorganizowane było online.</span
2025-12-15, 16:45
Wydarzenie zgromadziło ekspertów z różnych dziedzin, zarówno technologii, nauki i ekonomii, ale przede wszystkim praktyków w sferze biznesu. Wszystko po to, by pomóc firmom w poznaniu nowych narzędzi i wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań, które pozwolą im osiągać sukcesy na szybko zmieniającym się rynku. Taka jest także misja Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, by nie ograniczać się do wspierania przedsiębiorców w pozyskiwaniu finansowania, ale również by poszerzać ich wiedzę. Tegoroczne Forum Przedsiębiorczości pokazało, że jest to możliwe i z powodzeniem angażuje przedstawicieli biznesu.
PARP wychodzi naprzeciw wyzwaniom
Jak mówił w rozmowie otwierającej Forum Krzysztof Gulda, pełniący obowiązki prezesa PARP, wykorzystanie nowych technologii i sztucznej inteligencji w strategiach polskich firm jest wyzwaniem. Sukcesem jest cyfryzacja, gdy mierzona jest skalą dostępu do szerokopasmowego internetu, wyniki są jednak słabsze, gdy przedsiębiorcy pytani są o wykorzystywane nowe rozwiązania IT i zatrudnianie specjalistów w zakresie informatyki. - Dane z Global Entrepreneurship Monitor, w którym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości bierze udział od wielu lat, pokazują, że zaledwie 6 proc. nowopowstałych firm bierze pod uwagę w swoich strategiach wykorzystanie AI - zaznaczył Krzysztof Gulda. - Chcąc promować cyfryzację w przedsiębiorstwach, postanowiliśmy jako agencja być liderem AI - wyjaśnił szef PARP. Zapowiedział też, że Agencja, korzystając z własnego 25-letniego doświadczenia w niesieniu konkretnej pomocy dla przedsiębiorców, nie chce pomagać tylko w finansowaniu, ale także w dostarczaniu i wdrażaniu nowych technologii oraz w wymiarze doradztwa.
"To dopiero początek"
Wskazówkami, kiedy zastosowanie AI w firmach ma sens i jak realizować to w praktyce, dzieliła się Maria Parysz, liderka branży AI oraz właścicielka firm LogicAI, RecoAI i Elephant AI, które zarówno wdrażają rozwiązania AI, jak i szkolą w ich wykorzystywaniu.
- Często słyszę stwierdzenie, że na sztuczną inteligencję w firmie jest już za późno, że przegapiono moment. Wcale nie - jesteśmy dopiero na samym początku rozwoju AI - wyjaśniła Maria Parysz. Przedstawiając dynamiczny obraz współczesnej sztucznej inteligencji jako narzędzia transformacji biznesu, podkreśliła, że znajdujemy się dopiero na początku szerokiego wykorzystywania AI, ale możliwe zastosowania już pozwalają oszczędzać czas i koszty.
Posłuchaj
Kolejnymi mówcami byli m.in. Rafał Brzoska, właściciel marki InPost, oraz Kamil Sołdacki, Audio Director w ElevenLabs, pasjonat relacji między głosem a sztuczną inteligencją.
Rafał Brzoska podkreślił, że mimo rosnącego sceptycyzmu wobec inwestowania w innowacje - szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw - bez innowacji, nowych technologii i odwagi inwestycyjnej nie da się dziś osiągnąć trwałego sukcesu, ani globalnie, ani lokalnie. Z własnego doświadczenia biznesowego i inwestorskiego wskazał, że technologia i ambitne cele są warunkiem budowania przewagi konkurencyjnej w świecie rosnącej konkurencji.
Kamil Sołdacki mówił o tym, że nie ma sukcesów i osiągnieć, bez wcześniejszych upadków i porażek. Jego zdaniem właśnie "porażka" jest nieodłącznym elementem odwagi, ciekawości i realnej adopcji technologii - zwłaszcza AI. Podkreślił, że w przeciwieństwie do trendu eksponowania sukcesów, prawdziwy rozwój rodzi się z błędów, które uczą i wzmacniają.
Posłuchaj
Na przykładach oraz danych rynkowych wykazywał, że małe i średnie firmy w Polsce są dziś na wczesnym etapie wdrażania AI, co zamiast słabości stanowi ogromną szansę.
Technologie w świecie biznesu – debaty i rozmowy specjalistów
Oprócz wystąpień zaproszonych mówców, na Forum Przedsiębiorczości złożyły się debaty i dyskusje. To w nich eksperci i znawcy tematyki nowych technologii w świecie biznesu dzielili się swoimi spostrzeżeniami w takich tematach jak "Cyfrowa suwerenność vs. globalne rozwiązania. Jak MŚP wybierają chmurę, cyberbezpieczeństwo i narzędzia digitalizacji", "Quo Vadis, Polski Startupie? Wyzwania i perspektywy w 2025" oraz "Kryzys kompetencji cyfrowych. Jak zrekrutować i utrzymać specjalistów w erze AI?". Osobne rozmowy z praktykami biznesu i nowych technologii znalazły się w rozmowach w Studio ExtraPARP.talks.
W dyskusji o cyberbezpieczeństwie i suwerenności cyfrowej uczestniczyli dziennikarka Sylwia Czubkowska, współtwórca polskiego modelu Bielik.AI Sebastian Kondracki oraz przedsiębiorca Artur Kurasiński. Jak przekonywali eksperci, suwerenność technologiczna nie polega na izolacji, lecz na budowaniu własnych kompetencji, danych i infrastruktury. Bez tego Europa – w tym Polska – pozostanie zależna, podatna na naciski i pozbawiona realnego wpływu na swoją przyszłość.
Posłuchaj
Temat wyzwań stojących przed startupami przybliżali słuchaczom Michał Ratajczak, szef platformy Gridaly wspierającej organizację wydarzeń, Monika Borowiecka z funduszu Tangent Line VC, który inwestuje w startupy technologiczne oraz Marcin Lenkiewicz z Grupy Qpony-Blix, agregatora gazetek reklamowych. Ich zdaniem sukces startupu nie zależy od "genialnego pomysłu", ale od zaangażowanych ludzi, zdolności uczenia się, gotowości na zmiany i wytrwałości w dłuższym czasie.
O rekrutacji w czasie rozwiązań AI rozmawiali prof. Anita Ciesielska z Uniwersytetu Łódzkiego, Tomasz Cergowski z Google oraz przedsiębiorca i inwestor Lech Kaniuk. Wśród wniosków, jakie wypływały z dyskusji było podkreślenie, że kluczową kompetencją jest gotowość do uczenia się przez całe życie, że ważna jest odwaga do eksperymentowania oraz ciekawość, która stanowi siłę napędową.
AI narzędziem, a nie celem
Forum Przedsiębiorczości pokazało, że AI i innowacje nie są już dodatkiem, ale bazą rozwoju konkurencyjności małych i średnich firm. Eksperci podkreślali, że AI nie zastępuje przedsiębiorców, a wzmacnia ich decyzje, produktywność i skalę działania, o ile jest wdrażana świadomie i z planem. Istotną rolę w tym procesie może odgrywać PARP, która poprzez programy edukacyjne i wsparcie kompetencyjne pomaga firmom przejść od obaw i pytań, do realnych wdrożeń i rozwoju innowacji.
