Podcasty Polskiego Radia. Paweł Majcher: to był dobry kierunek

"Strefa Wpływów" wśród najpopularniejszych podcastów w Polskim Radiu. - Pierwszą strategiczną decyzją było to, żeby pójść w podcasty, w treści cyfrowe - tłumaczył w "Strefie Wpływów" swoją filozofię prezes Polskiego Radia Paweł Majcher. Podkreślił, że zależało mu na tym, żeby zrobić coś "ponadradiowego". 

2025-12-20, 06:42

Podcasty Polskiego Radia. Paweł Majcher: to był dobry kierunek
Paweł Majcher gościem "Strefy Wpływów". Foto: Polskie Radio/Marcin Dławichowski

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Polskie Radio stawia na podcasty
  • Popularnością cieszą się m.in. produkcje "Strefa Wpływów" i "Heweliusz. Prawdziwa historia"
  • To jest to, w czym powinniśmy się specjalizować i na to postawiłem - powiedział prezes Polskiego Radia Paweł Majcher

OGLĄDAJ. "Strefa Wpływów"

- Ja tu nie jestem gościem, gospodarzem jestem przecież. Pracujemy razem w jednej firmie w końcu - powiedział z uśmiechem Paweł Majcher w "Strefie Wpływów". Zauważył, że mijają dokładnie 2 lata od czasu, kiedy wrócił do Polskiego Radia i został jego prezesem.

- I rzeczywiście tuż po przyjściu do radia zaprosiłem was do tego, żebyście mi pomogli w tworzeniu nowego Polskiego Radia i na szczęście przyjęliście wszyscy zaproszenia - powiedział. Wskazał, że było wiadomo, że Renata Grochal, Jacek Czarnecki i Roch Kowalski będą pracować w różnych antenach, ale nie wyobrażał sobie, żeby nie zrobili czegoś razem. - Taki podcast jak "Strefa Wpływów" musiał być. Zależało mi na tym, żeby zrobić coś ponadradiowego - powiedział prezes Polskiego Radia. 

Tłumaczył, że od początku wiedział, że radio zaangażuje się w podcasty, bo to jest przyszłość. - To jest to, w czym powinniśmy się specjalizować i na to postawiłem - podkreślił. Przypomniał, że już podczas pierwszych rozmów z dziennikarzami mówił o wspólnym politycznym podcaście. - Uważałem, że to będzie naprawdę świetne i jako odbiorca powiem, że naprawdę jest świetny - chwalił "Strefę Wpływów". 

Renata Grochal zwróciła uwagę na komentarze od widzów, w których podkreślają dobrą współpracę między prowadzącymi. - Ludzie mówią, że między nami jest "chemia", że po prostu się lubimy, lubimy się spotkać, czekamy na ten piątek - powiedziała. - To nie jest tak, że to jest jakiś przykry obowiązek. Jesteśmy ciekawi tego, co myślimy - dodała. - Jesteście bardzo różni - zaznaczył Paweł Majcher.

Powrót do prawdziwego radia

Roch Kowalski pytał prezesa, czy w radiu spotkały go wyzwania, których się spodziewał i co jego zdaniem udało się już zrobić. - Wiedziałem, że będzie bardzo trudno. Wiedziałem, że nie będę wychodził z radia, że będę spędzał tu naście godzin dziennie. I na to się pisałem, do tego byłem przyzwyczajony. I to kocham robić po prostu - odpowiedział Paweł Majcher. - Wiedziałem też, że będę miał bardzo wiele osób, które będą chciały mi pomagać - dodał. 

Wskazał, że wiedział też, że dzięki temu uda się "przestawić" radio. - Wrócić do radia prawdziwego, publicznego, które będzie nastawione na swoich słuchaczy, które będzie pokazywało pełne spektrum tego, co się dzieje w rzeczywistości, które nie będzie mówiło ludziom, co mają myśleć, tylko będzie przedstawiało bezstronnie informacje i będzie zostawiało pole do myślenia właśnie swoim słuchaczom - opisał. - Nasi słuchacze są bardzo mądrzy, bardzo wymagający i nie możemy ich oszukiwać - podkreślił. 

Przypomniał, że gdy przychodził do Polskiego Radia równo dwa lata temu, to wyniki słuchalności radia bardzo mocno spadały. - Ponieważ słuchacze byli oszukiwani przez tych, którzy radio robili - diagnozował. W efekcie słuchacze odchodzili.

- W ciągu wcześniejszych ośmiu lat słuchalność radia spadła z prawie 20 do 8 proc. - przytoczył dane dotyczące wszystkich programów Polskiego Radia. Podkreślił, że "teraz robimy wszystko, żeby to odbudować". - Pierwszą strategiczną decyzją było to, żeby pójść w podcasty, w treści cyfrowe, żeby dostarczać inaczej - tłumaczył. 

Sukces podcastów Polskiego Radia

Roch Kowalski zaznaczył, że uhonorowani w radiu zostali także twórcy podcastu Polskiego Radia o katastrofie promu Heweliusz. Paweł Majcher wspominał, że zastanawiał się, co będzie miarą sukcesów podcastowych produkcji Polskiego Radia. Zakładał, że miejsce w pierwszej 50 rankingu Spotify czy Apple Podcasts będzie dobrym osiągnięciem.

- Heweliusz przez cały miesiąc nie schodził z pierwszego miejsca na jednym i drugim rankingu. W setce Spotify mieliśmy chyba z 5-6 różnych produkcji. To pokazuje, że rzeczywiście to był dobry kierunek i trzeba go kontynuować - powiedział. 

Jacek Czarnecki zwrócił uwagę, że są jeszcze "niewyczerpane, niezbadane archiwa Polskiego Radia". - Heweliusz jest tego dowodem, że można na tym budować mnóstwo rzeczy. Trzeba tylko więcej ludzi, którzy umieją się poruszać w tych archiwach, wiedzą, co tam może być i wpadają na pomysły, jak to wykorzystać - powiedział. - Musimy wykorzystywać te dźwięki archiwalne i opowiadać historię na nowo w nowoczesny sposób i w ten sposób docierać do naszych słuchaczy - zgodził się Paweł Majcher. 

Prezes wrócił jeszcze do kwestii słuchalności tradycyjnego radia. - Jesienne fale słuchalności każą nam myśleć, że rzeczywiście trend jakiś jest zarysowany, że zaczynamy odzyskiwać słuchaczy i odnoszę wrażenie, że jest coraz lepiej - poinformował. Pytany o kolejny rok, powiedział: "Chciałbym, żebyśmy zaczęli dyskontować to, co robiliśmy cały czas w tych dwóch latach i żeby słuchacze już tłumnie wracali do Polskiego Radia". 

***

"Strefa Wpływów" to wspólny podcast polityczny radiowej Jedynki, radiowej Trójki i Polskiego Radia 24. Renata Grochal, Jacek Czarnecki i Roch Kowalski analizują najważniejsze wydarzenia polityczne tygodnia. Każdy odcinek dostępny jest na platformie podcastowej Polskiego Radia i na kanale YouTube Polskiego Radia 24.

Czytaj także:

Źródło: Polskie Radio
Prowadzący: Renata Grochal, Jacek Czarnecki, Roch Kowalski
Opracowanie: Filip Ciszewski

Polecane

Wróć do strony głównej