Matura 2015. Dostępne są już informatory maturalne
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała na swojej stronie internetowej informatory maturalne dotyczące wszystkich przedmiotów, które zdawane będą przez abiturientów wiosną 2015 roku.
2013-07-16, 16:44
Posłuchaj
- Wykonaliśmy kolejny krok w przygotowaniach do przeprowadzenia  egzaminu maturalnego w 2015 roku, do egzaminu, który będzie przeprowadzony  według nowej formuły - powiedziała minister edukacji Krystyna Szumilas. 
 W maju 2015 roku do egzaminu maturalnego w liceach ogólnokształcących  przystąpi pierwszy rocznik abiturientów, który uczy się zgodnie z nową  podstawą programową kształcenia ogólnego. Rok później w maju 2016 roku maturę według  nowych zasad zdawać będą po raz pierwszy abiturienci z techników.
Informatory maturalne
Jak zaznaczyła Szumilas, aby ułatwić uczniom przygotowanie się do  egzaminów przeprowadzanych w nowej formule przygotowane zostało  informatory maturalne. Przygotowano 25 informatorów do poszczególnych przedmiotów. 
Znajdują się  w nich ogólne informacje na temat egzaminu z danego przedmiotu,  przykładowe zadania z rozwiązaniami oraz przykłady oceny rozwiązanych  zadań. Przygotowano też jeden specjalny  informator, w którym szczegółowo opisano zasady obowiązujące na  egzaminie maturalnym w 2015 roku. 
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Artur Gałęski poinformował,  że na przełomie listopada i grudnia opublikowane zostaną  przykładowe arkusze maturalne do nowej matury, a rok później  przeprowadzone zostaną egzaminy próbne. 
Najważniejsze zmiany
 Najważniejsze zmiany na maturze w 2015 roku to odejście od prezentacji na  rzecz wypowiedzi na wylosowane pytanie na egzaminie ustnym z języka  polskiego oraz obowiązek przystąpienia do egzaminu pisemnego z jednego z  tzw. przedmiotów do wyboru.  
 Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania,  klasyfikowania i promowania uczniów w 2015 roku maturzyści będą musieli  zdać - tak jak dotąd - trzy obowiązkowe pisemne egzaminy maturalne: z  języka polskiego, z języka obcego i z matematyki. Egzaminy te będą  przeprowadzane tylko na jednym poziomie, odpowiadającym obecnemu  podstawowemu. Maturzysta będzie musiał też przystąpić do, co najmniej,  jednego pisemnego egzaminu z grupy tak zwanych przedmiotów do wyboru. 
 Obecnie maturzysta może, ale nie musi, przystąpić do egzaminu z  przedmiotu do wyboru; maksymalnie do sześciu (są to egzaminy pisemne).  Według MEN, w ubiegłym roku szkolnym blisko 32 proc. maturzystów nie  zdawało ani jednego przedmiotu dodatkowego. Resort edukacji chce to  zmienić. 
 W grupie przedmiotów do wyboru są: biologia, chemia, filozofia, fizyka,  geografia, historia, historia sztuki, historia muzyki, informatyka,  język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie, języki  mniejszości narodowych i etnicznych, język regionalny, języki obce  nowożytne, a także matematyka i język polski. 
 Maturzyści 2015 będą musieli - tak jak dotąd - przystąpić także do dwóch  egzaminów ustnych: z języka polskiego i języka obcego, przy czym  egzamin z języka polskiego będzie miał zmienioną formułę - odejdzie się  od przedstawiania przygotowywanych wcześniej przez uczniów prezentacji. Zdający będzie odpowiadał na wybrane losowo pytanie przygotowane przez  Centralną Komisję Egzaminacyjną. 
 Niezmieniona zostanie zasada, zgodnie z którą maturzyści ze szkół dla  mniejszości narodowych będą musieli - tak jak obecnie - przystąpić do  egzaminu pisemnego i do egzaminu ustnego z języka ojczystego. 
 Aby uzyskać maturę w 2015 roku abiturient będzie musiał - tak jak dotąd -  uzyskać minimum 30 proc. punktów z egzaminów obowiązkowych, czyli  pisemnych i ustnych z polskiego i języka obcego oraz pisemnego z  matematyki (maturzyści ze szkół dla mniejszości także z egzaminów z  języka ojczystego). Wynik z egzaminu z przedmiotu do wyboru nie będzie  miał wpływu na uzyskanie świadectwa maturalnego, służyć będzie tylko  przy rekrutacji na studia. 
 W nowej formule egzaminu pojawią się też nowe rodzaje zadań, w których  większy nacisk zostanie położony na sprawdzanie umiejętności złożonych,  operowanie wiedzą, myślenie naukowe, samodzielność i twórcze działanie.  Przy ocenianiu ich odejdzie się od tzw. klucza, na rzecz oceniania  holistycznego.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
PAP, kk