PR24 Portal
Section05
kosmos

Największe planetoidy Układu Słonecznego sfotografowane przez ESO. "To skok naprzód w badaniach tych obiektów"

Międzynarodowy zespół naukowców, w tym z Polski, opublikował wyniki obserwacji planetoid (asteroid) wykonane przy pomocy teleskopu VLT należącego do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO). Pokazano fotografie kilkudziesięciu z największych obiektów w głównym pasie planetoid pomiędzy orbitami Marsa i Jowisza.
Zobacz więcej na temat:  ŚWIAT kosmos badania NAUKA układ słoneczny

Science fiction, które staje się rzeczywistością

Żyjemy na Ziemi, ale już 100 kilometrów ponad naszymi głowami zaczyna się domena kosmiczna. Domena ta – w pewnym sensie podobna do domeny morskiej, lądowej, powietrznej, cybernetycznej – cechuje się jednak innymi właściwościami ruchu, innymi właściwościami fizycznymi. I tam ludzie już działają, zarabiają pieniądze oraz... prowadzą wojny. Jak ta kosmiczna domena wpływa na układ sił w świecie?
Zobacz więcej na temat:  STYL ŻYCIA kosmos satelita księżyc polityka Ziemia Trójka Witold Lazar

Honda na podbój kosmosu!

Samochody, motocykle, kosiarki, samoloty czy silniki do łodzi motorowych – to tylko część produktów tworzonych pod logo Hondy. Japoński producent zapowiada projekty, które ułatwią życie zarówno na ziemi, jak i w przestrzeni kosmicznej!
Zobacz więcej na temat:  kierowca kierowcy Radio kierowców Polskie Radio Kierowców samochody motoryzacja honda Japonia kosmos księżyc Polskie Radio samochód elektromobilność samochody elektryczne samochody hybrydowe samochody autonomiczne samochód autonomiczny samolot samoloty robot

"Wszystko jest dla nas nowe". Ekipa filmowa na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Członkowie rosyjskiej ekipy filmowej, którzy we wtorek polecieli na Międzynarodową Stację Kosmiczną, by nakręcić tam fragmenty filmu fabularnego, wyznali, że wszystko jest dla nich nowe. Nagranie z rozmowy z aktorką Julią Peresild i reżyserem Klimem Szypienko ukazało się na kanale YouTube rosyjskiej agencji kosmicznej Roskosmos.
Zobacz więcej na temat:  ŚWIAT kosmos FILM Rosja astronauta aktorzy aktor aktorstwo

Pomiary laserowe udoskonalone dzięki naukowcom z Wrocławia

Nowy sposób laserowego mierzenia odległości, dzięki któremu dokładniejsze będą obserwacje topniejących lodowców oraz zmian poziomu wód oceanicznych, proponują naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Na czym ta metoda polega i czemu służą pomiary laserowe? W "Trójce do Trzeciej" wyjaśnił to prof. Krzysztof Sośnica z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
Zobacz więcej na temat:  Trójka Piotr Łodej NAUKA technologie Wrocław Ziemia księżyc satelita kosmos

Dziewanna, Lem, Muminek, Zosiakaczmarek... Skąd się biorą nazwy planetoid?

Astronomowie odkryli już prawie milion planetoid. Ponad połowie z nich przypisano numer. Ponad 22 tysiące obiektów ma nazwę własną. Tych imion mogłoby zapewne być więcej - w końcu każdy odkrywca marzy o tym, by uwiecznić w kosmosie własne nazwisko, imię ukochanej, idola albo kotka. Ale nadawanie nazw planetoidom nie jest takie proste.
Zobacz więcej na temat:  kosmos astronomia asteroida Asterix i Obelix James Bond Freddie Mercury Muminki mitologia Stanisław Lem planetoida planety planeta układ słoneczny Monty Python tom hanks Bob Dylan The Beatles Frank Zappa J.R.R. Tolkien HISTORIA