PR24 Portal
Section05
paleontologia

Dinozaury: czy mogły także pływać?

Żył około 125 milionów lat temu i podobno mierzył ponad 10 m długości, chociaż akurat w tej kwestii zdania są podzielone. Jakkolwiek by było, paleontolodzy z University of Southampton ogłosili, że na brytyjskiej wyspie Wight odkryli szczątki największego lądowego drapieżnika w historii Europy. Polska też może się pochwalić swoimi odkryciami skamieniałości dinozaurów.
Zobacz więcej na temat:  NAUKA STYL ŻYCIA dinozaury odkrycia i ciekawostki paleontologia Trójka

Paleolityczni łowcy z doliny Clovis - kim byli?

W 1929 roku, 19-letni Ridgely Whiteman z Clovis w stanie Nowy Meksyk (USA), spacerując po miejscowej dolinie, natrafił na kilka dużych kości wystających z suchej gliny. Trzy lata później zostały przeprowadzone w tym miejscu badania archeologiczne, które ujawniły, że obok kości mamutów znajdowały się tam także krzemienne ostrza oszczepów. W ten sposób doszło do zlokalizowania nieznanej wcześniej kultury, nazwanej od miejsca odkrycia - kulturą Clovis.
Zobacz więcej na temat:  Katarzyna Kobylecka Ameryka Północna archeologia paleontologia

Fotochemia cząstek - pytania o początki życia na Ziemi

Paleobiolodzy uważają, że pierwsza żywa cząsteczka powstała na Ziemi już 4 miliardy lat temu. Warunki panujące na naszej planecie nie sprzyjały wtedy życiu - nie było tlenu i warstwy ozonowej, a na jego powstanie ogromny wpływ miało promieniowanie ultrafioletowe. Naukowcy w wielu ośrodkach odtwarzają te pierwotne warunki, które decydowały o początkach życia i mają nadzieję, że ich poznanie pomoże nam ratować życie w przyszłości.
Zobacz więcej na temat:  paleontologia biologia Krzysztof Michalski