more_horiz
PR24 Portal
Section05

prawa konsumenta

"Cudowne" garnki, kołdry, sprzęt AGD. Nieuczciwe pokazy a dyrektywa Omnibus

Wraz z początkiem nowego roku weszła w życie unijna dyrektywa Omnibus, mająca na celu większą ochronę konsumentów. W "Czterech porach roku" pochyliliśmy się nad problemem nieuczciwych praktyk sprzedaży "cudownych" garnków czy kołder podczas pokazów, wycieczek, a nawet tzw. nieumówionych wizyt w domach seniorów, którzy najczęściej padają ofiarą naciągaczy.
Zobacz więcej na temat:  Daniel Wydrych klient prawa klienta prawa konsumenta konsument społeczeństwo UOKiK

Dyrektywa omnibus a sprzedaż przedmiotów podczas "pokazów specjalnych"

W najbliższym wydaniu "Czterech pór roku" wrócimy do dyrektywy Omnibus, która z początkiem Nowego Roku jeszcze bardziej chroni prawa konsumentów. Tym razem jednak nie będziemy mówić o obowiązku prezentowania przez sprzedawców cen obowiązujących przynajmniej 30 dni przed ich obniżką, lecz o zupełnie innym zjawisku, z którym, wprowadzając tę dyrektywę, postanowiono się rozprawić.
Zobacz więcej na temat:  Daniel Wydrych klient prawa klienta prawa konsumenta konsument

Nieuczciwe promocje. Jakie zmiany wprowadza dyrektywa Omnibus?

Na początku nowego roku w życie weszła dyrektywa Omnibus, która ma strzec konsumentów przed fałszywymi promocjami. Według przepisów przy promocji sklepy zobowiązane są do umieszczania informacji o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. Czy nowa dyrektywa jest rewolucją w ochronie praw konsumenta?
Zobacz więcej na temat:  Daniel Wydrych klient UOKiK handel prawa klienta prawa konsumenta konsument

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o prawach konsumenta oraz przeciwdziałaniu lichwie. Sprawdź szczegóły

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o prawach konsumenta. Przepisy wydłużają m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi. Prezydent podpisał również ustawę zmieniającą przepisy ustanowione w celu przeciwdziałania lichwie. Ma ona na celu zapobieganie udzielaniu pożyczek o charakterze lichwiarskim.
Zobacz więcej na temat:  GOSPODARKA handel usługi usługi online konsument reklamacja prawa konsumenta pożyczka finanse osobiste

Wakacyjne reklamacje. Jak możemy egzekwować swoje prawa?

Długo wyczekiwany urlop, upragniony wyjazd, a wybrana oferta wakacyjna okazuje się niezgodna z rzeczywistością - obiecany przez biuro podróży widok na morze to tak naprawdę widok na śmietniki, w hotelu brakuje wspomnianego w reklamie basenu, albo nasz lot zostaje opóźniony o kilkanaście godzin. W tej sytuacji możemy zgłosić reklamację naszego wypoczynku. Jak to zrobić? 
Zobacz więcej na temat:  Sława Bieńczycka wakacje prawa konsumenta reklamacja prawo

Uwaga na naciągaczy! Jak się przed nimi uchronić?

Naciągacze mogą proponować rozmaite oferty internetowe, np. darmową naukę języków obcych, aplikacje z dietami, subskrypcje treningów. Gdy klient orientuje się, że oferta nie spełnia jego wymogów i chce zrezygnować, czyli odstąpić od umowy, może się okazać, że firma mu to uniemożliwia. Co na to prawo konsumenckie? 
Zobacz więcej na temat:  Maciej Kurzajewski oszustwa firmy prawo konsument prawa konsumenta UOKiK Małgorzata Cieloch

Jakie prawa przysługują nam podczas robienia zakupów? O czym powinniśmy pamiętać?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów alarmuje: Znaczna część polskich sklepów nieprawidłowo informuje klientów o cenach produktów. Przedsiębiorcy, pomimo obowiązku, nie umieszczają cen jednostkowych przy artykułach lub podają je błędnie wyliczone. Jakie prawa przysługują nam w sklepach? Na co powinniśmy zwrócić uwagę podczas zakupów? 
Zobacz więcej na temat:  Trójka STYL ŻYCIA zakupy ceny UOKiK Łukasz Ciechański Paweł Turski prawo prawa konsumenta

"Ograniczyć patologię". Tomasz Chróstny o działaniach UOKiK wobec nieuczciwych handlowców

- Zaproponowaliśmy m.in. zakaz świadczenia usług finansowych podczas wycieczek i pokazów, podczas których jest przekonanie konsumenta do tego, by w drodze zakupił produkty, wielokrotnie dostępne w niższej cenie, natomiast usługi finansowe w postaci pożyczek są bardzo kosztowne dla konsumentów - mówił w Polskim Radiu 24 Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Zobacz więcej na temat:  Polskie Radio 24 POLSKA drogi UOKiK prawa konsumenta Małgorzata Raczyńska-Weinsberg

Zakup tradycyjny czy internetowy? Co należy wiedzieć o prawach konsumenta?

Prawo do zwrotu towarów, odstąpienie od umowy, obniżenie ceny - to prawa przysługujące konsumentowi. Prawa te różnią się w zależności, czy zakup był dokonany w sklepie tradycyjnym, czy w internecie. Czy dokonała go firma, czy osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). W przypadku zakupu internetowego jest jeszcze istotne, czy sprzedawca jest zarejestrowany w Polsce, a szerzej: w Unii Europejskiej, czy poza Wspólnotą.
Zobacz więcej na temat:  Roman Czejarek konsument prawa konsumenta oszczędzanie ekonomia pieniądze zakupy w internecie