Festiwal Książki Lotniczej

W Muzeum Techniki w Warszawie trwa Festiwal Książki Lotniczej. Zwiedzający mogą zapoznać się z literaturą zarówno fachową, jak i popularną, która dotyczy historii, teraźniejszości i przyszłości szeroko pojętej aeronautyki.

2014-10-16, 18:44

Festiwal Książki Lotniczej
. Foto: flickr/ kitchener.lord

Posłuchaj

16.10.14 Dr hab. Edward Malak: „Rok 1934 to czas naszego największego, technicznego i propagandowego, sukcesu (…)”
+
Dodaj do playlisty

Wydarzenie wzbogaca obecność licznych modeli samolotów związanych z polskim lotnictwem, a wykonanych przez członków Klubu Miłośników Modelarstwa Redukcyjnego „Pancelot”. Przy okazji Festiwalu prezentowana jest także ekspozycja poświęcona 80-rocznicy podwójnego polskiego zwycięstwa podczas zawodów Challenge 1934.

– Rok 1934 to czas naszego największego, technicznego i propagandowego, sukcesu. Mieliśmy doskonałe osiągnięcia, które były konsekwencją odzyskania wolności przez Polskę. Byliśmy bardzo biednym państwem, które przypomniało o swoim istnieniu grubo po ponad stu latach i nagle robimy samoloty, które pomimo skromnych możliwości technicznych, dorównują najlepszym maszynom na świecie – mówił w PR24 dr hab. Edward Malak, dyrektor Muzeum Techniki i Przemysłu w Warszawie.

Polskie cuda techniki

W okresie międzywojennym kolejne polskie samoloty z kreślarskich desek trafiały na taśmy montażowe. Każda następna konstrukcja miała coraz lepsze osiągi. Ukoronowaniem pracy polskiego przemysłu lotniczego tamtych czasów był bombowiec PZL 37 „Łoś”, który zdaniem wielu był w tamtym okresie jedną z najlepszych maszyn świata. Projekt samolotu był dziełem inżyniera Jerzego Dąbrowskiego.

– PZL 37 „Łoś” był właśnie samolotem, który powstał dzięki sukcesowi na Challenge 1934. Wzorując się na aerodynamicznych rozwiązaniach amerykańskich samolotów komunikacyjnych Dąbrowski wiedziony instynktem rysuje „Łosia”, któremu nikt potem nie potrafił dorównać – powiedział Gość PR24.

REKLAMA

PR24/GM

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej