Muzea XXI wieku
Odwiedzanie muzeów młodym ludziom kojarzy się głównie z wielogodzinnym oglądaniem obrazów i nudą. Jednak w Polsce powstaje coraz więcej placówek, które dzieci i nastolatki zwiedzają z przyjemnością.
2014-05-16, 15:47
Posłuchaj
Dziś muzea stają się interaktywne. Eksponaty nie są już zamknięte za kuloodpornymi szybami, można je dotknąć. Niektóre placówki XXI wieku można zwiedzić jedynie za pomocą Internetu.
- To powinna być instytucja nowoczesna, która stawia na nowe technologie. Jeżeli chcemy oferować kulturę młodym ludziom, musimy korzystać z trafiających do nich środków przekazu. To pozwala na zwiększenie atrakcyjności muzeum – mówił w Polskim Radiu 24 Marek Czarski z Muzeum Utraconego.
Cel: dotarcie do odbiorcy
Na interaktywność stawiają nie tylko muzea techniki czy placówki istniejące wyłączenie w sieci. Jednym z najbardziej innowacyjnych instytucji tego typu w Polsce jest Muzeum Powstania Warszawskiego.
- Postawiliśmy na taką formę przekazu, ponieważ uznaliśmy, że historię Powstania Warszawskiego można przybliżyć w formie multimedialnej. Trzeba jednak pamiętać, że nowoczesność nie jest celem samym w sobie. Celem jest pokazanie istoty muzeum, a multimedia są tylko środkiem – zauważył Karol Mazur z Muzeum Powstanie Warszawskiego.
REKLAMA
Muzeum nie tylko dla młodych
Choć Muzeum Powstania Warszawskiego swoją ekspozycję kieruje głównie do młodych odbiorców, instytucja jest odwiedzana przez świadków niepodległościowego zrywu.
- Muzeum odwiedzają nie tylko młodzi ludzie. Naszymi odbiorcami są także kombatanci, którzy nie zawsze rozumieją wszystkie elementy, ponieważ są one zbyt nowoczesne. Jednak podkreślają oni, że dla nich najważniejsze jest dotarcie do najmłodszych – tłumaczył Karol Mazur.
O tym, jak powinno wyglądać muzeum XXI wieku, w Polskim Radiu 24 mówił także Maciej Janicki z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.
PR24/MP
REKLAMA
REKLAMA