24. Poziom: Problem planowanego postarzania sprzętu
Sprzęt elektroniczny bardzo często psuje się tuż po gwarancji. Istnieje przekonanie, że nie jest to wcale przypadek, a efekt tzw. planowanego postarzania urządzeń. Według tej teorii celem producentów jest to, by klienci jak najczęściej kupowali nowy sprzęt, który zastąpi starsze i zepsute wersje.
2015-04-25, 20:59
Posłuchaj
Piotr Koluch z Fundacji Pro-Test przyznał, że producenci sprzętu AGD i elektroniki celowo projektują sprzęt tak, by popsuł się po upływie określonego czasu. Urządzenia ulegają awarii dlatego, że zostały zbudowane z części, które wspomagają proces szybszego zużycia poszczególnych podzespołów.
– Na etapie planowania projektu konkretnych urządzeń inżynierowie, którzy odpowiadają za jego powstanie, planują jak długo dany sprzęt będzie działał. Poprzez dobór odpowiednich elementów składowych mogą wydłużyć lub skrócić jego żywotność. Najczęściej kierują się ku tej drugiej opcji – wyjaśnił na antenie Polskiego Radia 24.
Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, stwierdził jednak, że teoria związana z planowanym postarzaniem sprzętu jest bezzasadna i niepoparta żadnymi dowodami.
– Jest to wymyślony temat, który pojawia się w mediach, by wywołać sensację. Nie ma żadnych dowodów na to twierdzenie. Mieszane są pojęcia i wypowiadają się eksperci, którzy nie mają pojęcia, o czym mówią – podkreślił Wojciech Konecki.
REKLAMA
W audycji prof. Ryszard Markiewicz, prawnik z Uniwersytetu Jagiellońskiego, omówił także zagadnienia dotyczące przestrzegania prawa autorskiego. Nie zabrakło również przeglądu najważniejszych informacji ze świata gier i nowych technologii.
Gospodarzami 24. Poziomu byli Kasia Gizińska i Przemek Pawełek.
Polskie Radio 24/db
REKLAMA