Media uwikłane w polityczne przepychanki
Polskie media są skłócone, a podziały wśród dziennikarzy i redakcji mocno uwidoczniły się podczas ostatniej kampanii prezydenckiej. Gdzie jest granica między dziennikarstwem bezkompromisowym, a usługowym?
2015-06-01, 09:55
Posłuchaj
W Debacie Poranka goście Polskiego Radia 24: prof. Janusz Adamowski, medioznawca z Uniwersytetu Warszawskiego i Andrzej Skworz, redaktor naczelny miesięcznika „Press” zastanawiali się, jak mocno przekazy medialne są uwikłane w doraźną politykę.
– Dziennikarstwo polskie „psieje”. Boję się, że będzie się to pogłębiać wraz z upadkiem merytorycznego dziennikarstwa – dzielił się swoimi obawami prof. Janusz Adamowski.
Andrzej Skworz przypomniał, że podstawowym obowiązkiem dziennikarzy jest informowanie. Wielu nadawców o tym zapomina i poprzez swoją ofertę programową dba przede wszystkim o swe doraźne interesy.
– Dziennikarze są oficerami politycznymi na froncie dwóch plemion. Tymczasem ich misją jest przede wszystkim informować. Jednak obecnie nie można na nich liczyć, ponieważ zapętlają się, zapędzają i „zapolitykowują” – powiedział w Debacie Poranka publicysta.
REKLAMA

Prof. Janusz Adamowski(z lewej) i Andrzej Skworz(z prawej); Foto: PR24/JW
W opinii gości Debaty Poranka, wielu dziennikarzy jest stronniczych i niedouczonych. Ci zaś, którzy chcą uprawiać rzetelne dziennikarstwo, mogą obawiać się utraty miejsc pracy. Powodem – rosnące znaczenie mediów prywatnych, a głównie ich właścicieli.
– Czwartą władzą w Polsce są właściciele mediów, a nie dziennikarze i to oni w dużej mierze decydują o kształcie polskich środków przekazu. Jeśli właściciel tak zadecyduje, może wyrzucić z pracy nawet najsilniejszego dziennikarza – stwierdził prof. Janusz Adamowski.
REKLAMA
W Debacie Poranka rozmowa traktowała także o wpływie polityki na media publiczne, a także rosnącym znaczeniu mediów w Internecie.
Prof. Adamowski to dziekan Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego i szef Rady Nadzorczej Polskiego Radia.
Andrzej Skworz to były, wieloletni dziennikarz Gazety Wyborczej oraz założyciel miesięcznika „Press”, branżowego pisma o mediach, które od 1997 roku przyznaje nagrodę dziennikarską Grand Press.
Gospodarzem audycji był Robert Walenciak.
REKLAMA
Polskie Radio 24/dds
Polecane
REKLAMA