Pisarstwo Josepha Conrada ciągle zachwyca

2017-07-09, 13:27

Pisarstwo Josepha Conrada ciągle zachwyca
Grafika na podstawie fotografii portretującej Josepha Conrada. Foto: polona.pl/domena publiczna

Skostniały klasyk czy pisarz aktualny - kim jest dla świata Joseph Conrad? Żeby przybliżyć Polakom tę niezwykła postać, Sejm poświęcił mu rok 2017. W audycji Kultura nie całkiem osobista o twórczości Conrada mówili: Kenijka Catherine Anyango - autorka powieści graficznej inspirowanej "Jądrem ciemności”, prof. Robert Hampson – brytyjski poeta, wykładowca i znawca Conrada oraz Australijczyk Stanley Bill, wykładowca na polonistyce na Uniwersytecie Cambridge.

Posłuchaj

16.07.17 Marta Orzeszyna: Antoine byłby mistrzem autokreacji we współczesnych czasach.
+
Dodaj do playlisty

Chociaż Joseph Conrad, pisarz należący do ścisłej klasyki literatury przełomu XIX i XX wieku, zaczął się uczyć angielskiego jako dorosły człowiek, to w tym właśnie języku napisał wszystkie swoje najważniejsze powieści. Wielu angielskich krytyków twierdzi, że jego angielszczyzna była wyjątkowa.

Wspominając swoją pierwszą lekturę „Jądra ciemności” Catherine Anyang opowiedziała, że przeczytanie tak małej objętościowo książki zajęło jej bardzo dużo czasu. – Każde zdanie czytałam kilka razy, próbują usłyszeć te słowa w mojej głowie i upewnić się, że wiem o czym pisze Conrad – powiedziała graficzka. - Byłam bardzo podekscytowana tą lekturą i cieszę się, że udało mi się stworzyć powieść na jej motywach – dodała.

Zdaniem prof. Roberta Hampsona, twórczość Conrada wciąż ma swoją oddaną publiczność. - Ludzie docierają do niego różnymi drogami, ponieważ wiele jego historii pasuje do współczesnego świata – powiedział poeta. –„Nostromo” to wielka powieść o globalizacji, „Tajny agent” mówi zaś nie tylko o terroryzmie i antyterroryzmie, ale porusza również tematykę istoty państwa i tajnych służb – dodał prof. Robert Hampson.

Wśród Brytyjczyków dzieła Josepha Conrada traktowane są często jako klasyka gatunku, chociaż - jak przyznaje Stanley Bill - zawsze ogromną niespodzianką jest informacja, że był on Polakiem. – Pojawiał się na liście lektur szkolnych w liceum, ale było to często zniechęcające, ponieważ opowiadanie „Jądro ciemności” to bardzo trudny tekst. Czytałem go również w szkole i pamiętam, że tekst mnie fascynował, chociaż nie rozumiałem go dokładnie – przyznał wykładowca.

W audycji również fragmenty "Słówek" oraz inne utwory Tadeusza Boya-Żeleńskiego.

W cotygodniowym cyklu o historii mody dr Monika Małkowska, krytyk sztuki, opowiedziała o historii kolczyków.

Więcej w całej rozmowie.

Gospodarzem audycji była Magda Mikołajczuk.

Kultura nie całkiem osobista w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje 

Polskie Radio 24/kawa

_____________________

Data emisji: 9.07.17

Godzina emisji: 22.10


Polecane

Wróć do strony głównej