Rola teatru w drodze do uzyskania przez Polskę niepodległości

W Polsce dzień 11 listopada to nie tylko święto upamiętniające odzyskanie przez Polskę niepodległości. To także wspominanie drogi, jaką musieli przejść Polacy – również artyści – aby tę wolność uzyskać. O tej właśnie drodze, o trudnościach i problemach, jakie na niej stawały, opowiedział w audycji „Na Scenie” Janusz Majcherek, dyrektor artystyczny Teatru Polskiego w Warszawie.

2017-11-11, 20:30

Rola teatru w drodze do uzyskania przez Polskę niepodległości
Teatr zawsze scalał naród Polski. Jeszcze przed odzyskaniem Niepodległości wystawiano polskie sztuki patriotyczne Słowackiego, Mickiewicza, Norwida, które budowały świadomość narodową.Foto: Plac Teatralny w Warszawie około roku 1900, widok na Teatr Narodowy/wikipedia.org/public domain

Posłuchaj

11.11.17 Janusz Majcherek: Teatr w okresie zaborów pozostawał oazą polskości
+
Dodaj do playlisty

Dyrektor artystyczny Teatru Polskiego w Warszawie mówił o niepodległości Polski z punktu widzenia przedstawień teatralnych, w których często odbijają się aspiracje i niepokoje Polaków. Janusz Majcherek zaznaczył, że w czasie, gdy Polska pozbawiona była niepodległości, to teatr spełniał bardzo ważną rolę w społeczeństwie.

– Był jednym z nielicznych miejsc, gdzie można było mówić po polsku. Teatr stanowił również ośrodek mający nadzwyczajny status, który sprawiał, że zastępował on niejako parlament. To właśnie na teatralnych scenach odbywał się dialog między artystami a publicznością. Często oparty był na aluzji, podtekście i metaforze, jednak widownia bardzo dobrze odczytywała te szyfry i w związku z tym dyskusja o tęsknocie, a także o marzeniach dotyczących wolności i niepodległości była jak najbardziej możliwa – podkreślił dyrektor artystyczny Teatru Polskiego w Warszawie.

10 listopada 1918 roku w Teatrze Polskim wystawiano Wesele Figara. W XVIII-wiecznej Francji odbierano ją jako zapowiedź rewolucji francuskiej. Natomiast w znajdującej się pod zaborami Rzeczypospolitej stała się zwiastunem tego, co miało wydarzyć się dzień później.

– W trakcie tego spektaklu dotarła do teatru informacja, że Józef Piłsudski zbliża się do Warszawy. Józef Schiller, który akompaniował przy tym przedstawieniu, wplótł w podkład muzyczny motyw Marsylianki dając w ten sposób sygnał, że coś się zaczyna dziać. Można powiedzieć, że jakaś cząstka historii niepodległej Polski związana jest również z naszym teatrem – dodał Janusz Majcherek.

REKLAMA

Audycję „Na Scenie” prowadziła Katarzyna Oklińska.

Polskie Radio 24/db

Na scenie w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje

______________________

REKLAMA

Data emisji: 11.11.17

Godzina emisji: 20.06


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej